Právě dnes skončily službu v české armádě legendární jednadvacítky
12. července 2005 se česká armáda definitivně rozloučila se sovětskými stíhačkami MiG-21, které u naší armády sloužily přes 40 let.
Sovětské vedení vydalo pokyn k přípravě nové stíhačky v roce 1953, o dva roky později vzlétl první zkušební prototyp sestrojený konstrukční kanceláří Mikojan/Gurjevič. V roce 1959 se MiG-21 dostal do služeb letectva. MiGy-21 se brzy staly součástí výzbroje i ostatních armád Varšavské smlouvy. V československé armádě se první stroje tohoto typu objevily v roce 1961.
Stíhačku, charakteristickou špičatým kuželem vpředu, si piloti si pochvalovali pro výkonnost, obratnost a letové vlastnosti. MiG-21 dosahoval rychlosti 2 machů, tedy dvojnásobek rychlosti zvuku.
MiG-21 se stal leteckou legendou i počtem vyrobených kusů. Sověti poskytli licence k jeho výrobě i do jiných zemí a továrny opustilo přes deset tisíc MiGů-21. Během výroby se letouny neustále vylepšovaly a zdokonalovaly, ani to ale nepomohlo. Jednadvacítky zastaraly a po čtyřiačtyřiceti letech skončily i v české armádě.
12. července 2005 vyletělo pět armádních MiGů-21 na české nebe naposledy. Rozlučkový let vystartoval v Čáslavi. Letouny se ukázaly nad Plzní, Pardubicemi, Náměští nad Oslavou a přistály na základně v Přerově. Symbolicky je doprovázel jejich nástupce, letoun JAS 39 Gripen.
Pokud chcete nahlédnout do historie nejen letounů MiG, navštivte letecké muzeum ve Vyškově. Najdete zde i „jednadvacítku“. (red)
Poslat nový komentář