Cesta na Jadran za necelé čtyři hodiny?!

Cesta na Jadran za necelé čtyři hodiny?!
ilustrační foto

 

Často smělé nápady, které z nejrůznějších důvodů nikdy nespatřily světlo světa. V Prostějově to měla být trolejbusová doprava, z hlediska České republiky pak stojí za zmínku tunel Adria, který měl vést z jižních Čech pod Rakouskem až k Jadranu. Ráno bychom se sbalili a v poledne už se koupali v moři. Vlak by cestu zvládl za pouhé tři a půl hodiny.

Tunel měl spojovat jižní Čechy s Jadranem a 345 kilometrů trati mělo vést tunelem. Na celé cestě měly být pouze dvě pozemní zastávky, v Linci a Klagenfurtu. Trať, která by se pod zem zanořila pod českými Novohradskými horami, by vedla pod alpským masivem až do jižního Rakouska a odsud až do Koperu. Výchozí stanice byla  plánována v Českém Krumlově, ale napájení troleje by ten provoz neuneslo, proto plán přehodnotili a umístili ji do Českých Budějovic. Razilo by se z bývalé Jugoslávie na severní stranu, a z odtěženého materiálu měl vzniknout u Koperu nový poloostrov, který by byl pod správou bývalého Československa a sloužil by jako naše obchodní kolonie. Dneska by to bylo docela atraktivní. Nasedli byste na vlak a za tři a  půl hodiny průměrnou rychlostí 150 km/h byste se dostali až k Jadranu k moři. Inženýrsky byl projekt zpracován v roce 1979 velmi detailně a zajímavě firmou Pragoprojekt. 

Už v roce 1979 se počítalo s tím, že na tunel bude napojená evropská dálnice E1. Projekt v dobové měně měl být investicí za bezmála 285 miliard korun, což by dneska bylo asi 2,5 bilionu korun a to je pouze investiční část. Provozní by představovala minimálně třetinu investičních nákladů. Návratnost  investice byla spočítána na 90 let.

Tunel se měl  budovat 30 let a zhruba v těchto letech bychom se dočkali jeho slavnostního otevření. Proč se tak nestalo, je nabíledni. Nebyly finance. Škoda, mohli jsme mít vlastní ostrov v Jadranu. (ber)

Poslat nový komentář