Prostějovský nešvar - cyklista na přechodu!

Prostějovský nešvar - cyklista na přechodu!
Foto ber

 

Asi málokdo z čtenářů PvNovinek se ještě nesetkal s cyklistou na chodníku. Po komunikacích určených chodcům, stejně jako po přechodech, kličkují milovníci jízdních kol v každou denní dobu. Většina z nich nebere na vědomí fakt, že dopouští přestupku.

"Čekala jsem na přechodu na Újezdě, když do mě zezadu narazilo jízdní kolo. Naštěstí jsem nespadla já ani starší muž, co na něm seděl. Nicméně aniž se zeptal, jestli mi něco není, ujel. A mě zůstala modřina a ušpiněná bunda," pospala nedávnou zkušenost Zdena Junková.

S přestupky cyklistů se velmi často potýkají městští strážníci: "Cyklista je podle zákona o provozu na pozemních komunikacích řidičem nemotorového vozidla a platí pro něj daná pravidla. Základní předpisy pro jízdu na kole jsou zcela jasné a jednoduché, jejich nedodržovanáním se cyklista dopouští přestupku, za což může dostat blokovou pokutu až ve výši 2 tisíce korun," uvedla strážník Jana Adámková.

Ještě více se může hříšníkovi na kole prodražit, zraní-li při jízdě na přechodu či po chodníku chodce. "Cyklisté bývají zřídka kdy pojištění a tak se může stát, že mimo pokuty je čeká úhrada veškerých nákladů včetně těch na léčbu či ušlého zisku," upozornila Adámková. (ber)

 

 

Komentáře

Souhlasím také , cyklisté na přechodu pro chodce nemají co dělat . Někdy dokonce cyklisté také mají pocit, že když sedí na kole na přechodu pro chodce bez světelné signalizace ,že by jim mělo dát auto přednost tak jako chodci .... 

No a co mi na cyklistech také vadí ? Jako řidiči auta i to, že jezdí bez osvětlení, bez reflexních prvků na oblečení ....  

 

Prozatím patřím mezi cyklisty, ale pouze v Prostějově a nejlépe mimo centrum. Návaznost cyklostezek musel vymýšlet někdo, kdo nikdy nejel na kole. Např. cyklostezka ze sídliště u Nové nemocnice až do centra města. Končí u Sokolovny a další kousek začíná až u Kina Metra. To ten kousek nešel prodloužit okolo zámku? Zvlášť ta křižovatka u tohoto druhého začátku je pěkný oříšek a pak nějak najet na stezku. Hlavně, že jsou tam vyznačené nesmyslné přejezdy pro cyklisty, které vedou od zámku k chodníku u KM. Pak není divu, že se jezdí šikmo přes křižovatku... a na náměstí u Avionu daná cyklostezka končí, takže kdo chce někam dál (př. směrem k nádraží), tak musí slézt  a jít pěšky, což je další zdržení. To nepřipomínám časté přerušování cyklostezky dopravní komunikací, které při zpomalování nebo případném zastavení rovněž zdržují. Vyjet na kole přímo na silnice a někdy v období špičky je pro cyklisty životu nebezpečné. Řidiči troubí, nadávají a odkazují nás do patřičných míst (v lepším případě na cyklostezky, které jsou v tomto případě úplná blbost). Další, velmi  vytáčející zkušenost s cestami pro cyklisty jsou kruhové objezdy. Sice cyklistu pruh vedle chodníku uchrání před nějakou nehodou, ale pořád zastavovat je asi to nejotravnější, co vás při jízdě na kole může potkat. Neříkám, aby to nevyužívali starší občané, kteří se na kolech drží sotva jako věchýtek, ale pro normální cyklisty, kteří mají rychlost kolem 30 km/h je prostě zbytečnost to objíždět a čekat, protože auta jsou většinou pomalejší nebo stejně rychlá jako cyklisti na kruhovém objezdu. Ale budiž. A poslední moje výtka je městské policii. Tento orgán při zjednávání pořádku na ulicích a trvání na dodržování předpisů "zbytečně" pokutuje a poučuje za prkotiny a naopak nechává bez povšimnutí stát auta na sídlišti v obytné zóně. § 39 (5) V obytné zóně a pěší zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/hod. Přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště.V životě jsem neviděla řidiče, který by opravdu dodržoval dvacítku. A hlavně řidiči tam odstaví auta přes den, přes noc, prostě jak se jim líbí. A policie to co, přehlíží, kolikrát jsem viděla jak po té osmičce projížděla hlídka a v klidu zase odjela a buzerovala starou paní za to, že psovi odepnula kousek od domu vodítko, když se s ním už vracela. Tak kde jsme? Nepřeju nic špatného, ale až se stane nehoda, protože přes ty řady stojících aut buď dítě přehlédne auto, nebo řidič dítě, tak možná se něco změní. A poslední věc, cyklisty přejíždějící přechody z duše nenávidím a nejradši bych je posrážela z těch kol, a totéž na chodnících. Vyjma dětí do 10 let a důchodců na chodnících NEMAJÍ co dělat. Budiž mi klid v duši, že já dodržuji předpisy (snažím se, nemám je v malíčku) a na ty ostatní jednou dojde. 

Co se týká návaznosti cyklostezek, problém je poněkud složitější. Pokud je na výstavbu dotace, prostavět se musí.  Mnohdy pokračování brání majitelé dotčených pozemků, kteří je odmítají prodat. Diskutovat o výkupní ceně nechci, k tomu se článek nevztahuje. Vztahuje se k neukázněnosti cyklistů v Prostějově, která je obrovským nešvarem. Bohužel to strážníci ani policisté nevyřeší, to by opravdu museli stát u každého chodníku a přechodu.  

Navážu na paní,která dává magistrátu kzamyšlení vhodnost a kvalitu cyklostezek.Přidala bych ještě,že často vedou odnikud nikam,nenavazují ani neumožňují na konci se bezpečně dostat na druhou stranu-viz Olomoucká ulice.A co dopravní značky uprostřed cyklostezek?

 

Źádné pohádky o cyklistech nemohou obhájit páchání přestupků cyklistů jízdou po chodnících a po přechodech pro chodce. Jen tento nepořádek, za desítky let bereme jako samozřejmost. Zde jsou placeni z našich daní městští strážníci a tak je jejich povinnost sjednat pořád. Stát u vchodu do radnice strážníci nemusí. Ani v Praze nestojí u vchodu Magistrátu hl. m. Prahy. Primátora nikdo neunese.

Prostějov je město cyklistů, to je  prostě letitý a zažitý fakt, který si snad ani občané a zdá se mi, že ani radní neuvědomují. Nevím jestli se dělal nějaký  statistický průzkum počtu cyklistů na obyvatele, ale určitě bychom obsadili jednu z vyšších příček. Chce to jen trošku víc cestovat po republice nebo možná i žít v jiném městě a bude  vám to hned jasné.

Nevím, čím to je, jestli nefungující MHD ( v době mimo špičku jezdí linku po hodině totéž  i o víkendu a proto jsou i přecpané) nebo tím že Prostějované jsou "šetřílkové" a 90% cestujících MHD tvoří starší spoluobčané co mají jízdné zdrama. Jen v době špičky se přidá školní mládež, která má cestu do školy na kole většinou zakázanou a někdy maminky s kočárky, které však pokud mají čas, jdou raději pěšky. Toto však nemá být článek o nedostatečnosti naší MHD.

Stále v Prostějovských novinách čtu pyšnící se články o tom, jak se tu budují cyklostezky, ale na to množství cyklistů je jejich počet v našem městě  pořád nedostatečný a navíc se mi zdá, že to jsou cyklostezky zaměřené jen pro víkendové cyklisty sloužící k rekreaci. Také jsou málo využívané, protože jet  po nich kamkoli, tato cesta se vám dost prodlouží. Účelem jízdy na kole je dostat se do stanoveného cíle co nejrychleji a ne objet  polovinu města a trasu si tak zbytečně jízdou po cyklostezkách prodloužit. Když jedu na nákup, či něco vyřídit do města, proč mám jet po cyklostezce, která mi cestu prodlouží a centru se vyhýbá a v místech od kruháče u Petrského kostela k poliklinice je tak úzká a s ostrými zatáčkami, že je až nebezpečná. Dva cyklisté si tu nevyhnou, musí se jet velice pomalu, je nerovná a nepřehledná, nevidím jestli se v na dalších metrech na mě někdo nevyřítí, nebo já  někoho nesrazím. Proč se nesmí jezdit u nás v parcích. Cyklostezky v Kolářových sadech vedou pouze po obvodu, takže parkem opět neprojedete, jen pokud byste se chtěli opět projet navíc a ne cestu si zkrátit, Smetanovy sady jsou pro cyklisty úplně uzavřeny, takže nezbývá jet než přes město, nebo po Vápenici nebo opět delší cestou přesonu již zmiňovanou nebezpečnou cyklostezku. Vemte si nedalekou  Olomouc, přes historické centro cyklisté nejezdí , mají cyklostezky parcích dokonce i přes Floru, kde mají jízdu zakázanou pouze 2x do roky ve dnech výstavy Flory. A jak tam jsou parky ošetřované a cyklisté jim neublíží.

Divíte se potom, že se cyklisté na přechodech chovají, tak jak se chovají.Je jicj na přechodu moc a nemají tam svůj prostor, přechod na Újezdě je právě vynikajícím příkladem a vyústěním všech těchto nedostatků. Upozorňuji, jsem již ve věku s koncovkou ...sát, tudíž žádná mladice.která by jednoznačně cyklistům nadržovala nebo jezdila na kole  divoce. Když jdu pěšky jsem celkem imunní a dávám na cyklisty pozor,  ale pokud řídím auto, nadávám na cyklisty stejně jako každý řidič. Cyklista na silnici se svým nezodpovědným chováním je velké nebezpečí.... ale upřímně vážení radní našeho města..nenutíte je tak trochu k tomu? Cyklistické stezky k víkendové rekreaci , kterými se tak rádi pyšníte, to není vše. Zkuste si ještě  několikrát, jednou je málo, projít nebo projet cyklostezky ve středu města a zamyslete se nad jejich vhodností a kvalitou.

Nejen na prechodu! Jezdi po chodniku, v protismeru, nedavaji prednost v jizde....vyhláška zrejme pro ne neplati.... A policie? Ta dava hlavne boticky za spatne parkovani a rychlost pokutuje. PRY JI JDE HLAVNE O BEZPECNOST! Ale, ze se bojim vyjit na chodnik-ze me smete cyklista-je na okraji jejího zajmu! PROC!!!???!!!

Poslat nový komentář