Křivatka smrti: Zastavovací semafor nebo světla?

Křivatka smrti: Zastavovací semafor nebo světla?
Foto PvNovinky.cz
Další fotky: 
Křivatka smrti: Zastavovací semafor nebo světla?

 

Křižovatka smrti v Čechůvkách se dočkala osvětlení. Příslušné orgány si od toho slibují zvýšení bezpečnosti, stejně jako od informačních tabulí upozorňujících na sníženou rychlost. Je to ale skutečně dobré řešení? V nedalekých Kožušanech-Tážalech si poradili s frekventovanou tepnou jinak. Zpomalovacími semafory.

 Křižovatka u Čechůvek je dlouhé roky místem, kde pravidelně umírají lidé. Příčinou dopravních nehod bývá zpravidla nedání přednosti v jízdě. Dopravní inspektorát zde již před lety prosadil snížení rychlosti na 70km/h, policisté zde pravidelně měří její dodržování. Přesto je přehledná rovinka s křížením cesty mezi Kralicemi a Čechůvkami stále označována jako křižovatka smrti. „Řešení vidím jediné, kruhovou křižovatku. Jen tak bude provoz v tomto úseku bezpečný,“ sdělil už před časem PvNovinkám vedoucí DI PČR Prostějov Vítězslav Matyáš. Tato varianta ale neprošla, stejně jako zpomalovací retardéry.  

Kraj nakonec investoval do osvětlení, které by na křižovatku mělo řidiče upozornit. „Nějak mi uniká smysl. Pokud vím, za ty roky se zde stala pouze jediná nehoda v době, kdy byla tma,“ nechal se slyšet jeden z obyvatel nedalekých Kralic.

Zda bude osvětlení skutečně dostatečným výstražným prostředkem a dalším nehodám zabrání, ukáže čas.

Zpomalovací semafory si nemohou vynachválit

O možnosti, využít u Čechůvek zpomalovací semafory, uvažoval i prostějovský magistrát. „Vidím v tom jednu z cest,“ konstatovala tehdy náměstkyně primátora Alena Rašková. Námět ale rovněž neprošel.

O tom, že je velmi dobrý, ale svědčí zkušenosti z nedalekých Kožušan-Tážal. Semafory na vjezdu a výjezdu instalovali už více než před rokem. Svítí na nich červená, dokud šofér nedá nohu z plynu. Zelená naskočí ve chvíli, kdy rychlost přijíždějícího auta klesne na předepsanou padesátku. Průměrná rychlost průjezdu obcí se podle informací z obecního úřadu  snížila o 27 kilometrů v hodině, dopravní nehoda se zde nestala ani jedna. Systém lze napojit na dopravní inspektorát, který by tak měl k dispozici videa i fotografie hříšníků s potřebnými daty.

 Policie říká ne

Policii se ale semafory v obci nezamlouvají a tak rozhodla, že jejich využívání pro regulaci rychlosti jízdy neodsouhlasí.  „Přináší to rizika v obecném vnímání světelně signalizačních zařízení. Odborníci nemají jednoznačný názor na jeho používání pro regulaci rychlosti jízdy vozidel, ale spíše převládá názor neužívat jej z důvodu degradace jeho významu. Tento názor sdílí mimo jiné Centrum dopravního výzkumu," uvedl mluvčí policie Josef Bednařík.

Semafory v Kožušanech-Tážalech ale stále fungují. Pro vedení obce jsou směrodatné výsledky a ty se projevily v kladné formě. Obec se proto obrátila o pomoc na ministerstvo vnitra s tím, že když  semafory fungují v jiných krajích, není důvod, aby tomu tak nebylo i v tom Olomouckém. (ber)  

Poslat nový komentář