Dát přednost v jízdě – mnohdy velký problém místních řidičů

Dát přednost v jízdě – mnohdy velký problém místních řidičů
ilustrační foto

Často se setkávám s názorem, že nevyznačené křižovatky s předností v jízdě vozidel přijíždějících zprava nejsou vhodné a že vše by mělo být řádně označeno. Přitom v zahraničí, především na západ a na jih od našich hranic, se křižovatky s předností v jízdě vozidel přijíždějících zprava hojně užívají a to především na málo významných křižovatkách.

Jedná se o vzájemné křížení na naše podmínky místních komunikací např. v zástavbě rodinných domů, uvnitř sídlišť apod. I křížení polních cest se neoznačuje, platí zde pravidlo o přednosti vozidel přijíždějících zprava. Jak to vypadá v praxi? Kolik řidičů projíždí přes křižovatky, aniž by dávali přednost zprava? Asi bychom napočítali na prstech jedné ruky poctivé řidiče, kteří dbají pravidla dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějících zprava. Pojďme se podívat např. na parkoviště u obchodního centra Tesco v Prostějově, kde přednost vozidel přijíždějících zprava platí. Kolik zde již bylo dopravních nehod, i když menších „ťukanců“ z důvodu nedání přednosti zprava? Poměrně hodně. Osobně při vyjíždění z parkoviště v Tescu raději počkám, zda řidič, který mi má dát přednost zprava mi tuto přednost dá. Přednost zprava dává cca ani ne 50% projíždějících řidičů. Další příklad je křižovatka dvou zpevněných polních cest v Brodku u Konice. Místní řidiči, kteří zde projíždějí, prostě nevědí, že nějaká přednost zprava existuje. Příkladem je dopravní nehoda z 23. července, kdy řidička, která měla dát přednost v jízdě, vůbec nevěděla, že takové pravidlo v uvedeném místě platí. Obec Brodek u Konice si prosadila dle mého názoru nesmyslné vyznačení této křižovatky polních cest dopravním značením s určením přednosti v jízdě. Pokud by se zde dopravní značení provedlo, mělo se zde osadit značkami, které upozorňují na přednost vozidel přijíždějících zprava ( značky s názvem „Křižovatka“). Na křižovatce se osadí 4 značky. Cena těchto značek bude cca 21 000Kč. Přitom stačí respektovat jednoduché pravidlo, dát přednost v jízdě zprava a nemusí se zde vůbec nic vyznačovat. Zajímavé, že na západ případně na jih od našich hranic povinnost dát přednost v jízdě vozidel přijíždějících zprava funguje, u nás ne.

Další problém je vyjíždění z obytných a pěších zón. Dle § 23 odst . 1) zákona 361/2000Sb. ( pravidla silničního provozu) je řidič vyjíždějící z pěší či obytné zóny dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucích po komunikaci …. Ruku na srdce. Kolik řidičů toto pravidlo vůbec zná. A kolik řidičů vůbec ví, co je to pěší či obytná zóna. V době, kdy jsem např. já byl v autoškole (70. léta minulého století), tak o nějakých obytných či pěších zónách se vůbec nic nevědělo. Řidiči amatéři nejsou proškolováni a nemusí se vůbec s novinkami seznamovat. Pozorujme např. kolik řidičů na Perštýnském nám. v Prostějově při výjezdu z pěší zóny dá přednost v jízdě.

Nedání přednosti v jízdě patří do závažných dopravních přestupků. Dbejme na to, aby na křižovatkách bylo co nejméně dopravních nehod. Pořád platí pravidlo šťastného návratu. Dělejme vše pro to, abychom i my se šťastně vrátili domů.

(por. Ing. Michal Vafek – Policie ČR územní odbor Prostějov)

 

Poslat nový komentář