Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak

Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
ilustrační foto
Další fotky: 
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak
Milovníci trabantů se sjeli na Žraloku aneb Trabi stokrát jinak

„Tramtadadadam,“ zní na příjezdové cestě do autokempu Žralok nezaměnitelný zvuk dvoutaktního motoru. K údivu přihlížejících, kteří očekávají dalšího obyčejného Trabanta, se ze zatáčky vynoří "vystajlovaná" – kráva. A takových světových unikátů se na Žraloku sjela bezmála stovka. Milovníci bakelitových mazlíků dorazili nejen z Čech, ale i ze Slovenska, Německa a Polska. Nejen s Trabanty, ale i s Wartburgy a dalšími vozy koncernu Ifa.

Zájem návštěvníků vzbuzovala i ekipa trabantů, která na sraz dojela ze Slovenska. Zatímco zelený kombík oslňoval přívěsem ve stejné barvě, kolegové upoutávali zraky diváků zejména nepřehlédnutelnou barevností a tuningem. Jedinečným byl pohled na oranžového krasavce, který patří k nejstaršímu vyráběnému modelu a letos oslaví padesátku. „Dojeli jsme v pořádku, jezdíme na srazy po celé Evropě. Trabi je jednička,“ komentoval sportovní výkon svého vozu pětatřicetiletý Janko.

Ohlasy diváků, kteří po tři dny kempem procházeli, byly jednoznačné.“Od aut, která bych díky tuningu nepoznal, až po ta, která jsou v původním stavu, je to prostě bomba.. Obdivuju ty lidi, že si dají tolik práce,“ konstatoval Jiří Procházka. A zavzpomínali si i ti, kdo Trabanty kdysi vlastnili.

„Koupil jsem si tu hračku v 90.letech. Byl to kombík a stál mě dvě stovky. Lidi, to byl nezmar. Startoval v zimě na kubík éteru do válců,odvezl vše - babičkou počínaje a hromadou uhlí konče, dalo se v tom i spát. A nikde mě nenechal. Když mi to jednou chytlo od zkratu, ohořelé kabely od baterky jsem omotal igelitovou taškou a jelo to dál. Motory z trabíků dodnes slouží po úpravách třeba v ultralajtech. Tohle s žádnou z těch nových kár neuděláte, takový autíčko už nikdo nevymyslí," popsal vlastní zkušenosti Milan Novák.

Součástí srazu, který pokračuje ještě dnes, bude mimo jiné spanilá jízda, jízda zručnosti, volba Miss a burza náhradních dílů.

Historie Trabanta

Od zahájení výroby na jaře 1958 do 30. dubna 1991, kdy byla ukončena, sjelo z výrobní linky národního podniku Sachsenring, Automobilové závody Zwickau, celkem 3 096 099 Trabantů. z toho pouze 38 865 čtyřtaktů. Trabant byl prvním velkosériově vyráběným automobilem s karoserií z duroplastu. Díky své spolehlivosti, jednoduché konstrukci a relativně nízkým provozním nákladům si získal oblibu nejen mezi motoristy v bývalé NDR, ale i v zahraničí. Do tehdejšího Československa se začal Trabant dovážet začátkem šedesátých let. V roce 1990 byla vyexpedována jedna z posledních dodávek do Polska. Pro nezájem byly tyto vozy dále odprodány do Turecka, kde kvůli chybějícímu dovoznímu povolení čtyři roky chátraly v přístavu. Nakonec putovaly stárnoucí vozy opět zpátky do Zwickau a byly prodány v roce 1995 jako unikátní série posledních "444" vozů Trabant.

(Text i foto: ber)

Poslat nový komentář