Do Prostějova přijede parní lokomotiva Kremák. Již v sobotu!

Do Prostějova přijede parní lokomotiva Kremák. Již v sobotu!
ilustrační foto ČD

Obdivovatelé železniční historie se mohou v sobotu 14. května svézt  z Prostějova do Olomouce parní lokomotivou Kremák. Expozici ČD Muzea v Olomouci mohou navštívit od 10 do 17 hodin, aby zhlédli i jedinečné exponáty v tzv. deponii historických kolejových vozidel.

„Lidé se budou moci také svézt a nechat se vtáhnout do dávných časů. Během soboty vyjedou ze Šumperka do Olomouce motorové vozy Hurvínek a Věžák, z Valašského Meziříčí pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Rosnička a mezi Olomoucí a Prostějovem parní lokomotiva Kremák,“ láká k návštěvě mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Expozice ČD Muzea se v sobotu otevře veřejnosti od 10 do 17 hodin. Pro děti budou připraveny i další atrakce. Předprodej jízdenek na historické vlaky je na pokladnách v Šumperku, Uničově, Šternberku, Prostějově, Valašském Meziříčí a v ČD centru v Olomouci.

„U vlaků bude pouze doprodej volných míst. Ve vlacích není možná přeprava jízdních kol, v omezené míře dětských kočárků. Za děti 6 až 15 let zaplatí rodiče poloviční jízdné, nejmenší děti do 6 let se projedou zdarma,“ doplnila Šubová.

Jízdní řády najdete na http://www.prostejov.eu/cs/aktuality-archiv/do-prostejova-prijede-parni-lokomotiva.html

Kdo je Kremák?

Lokomotiva byla vyrobena ve Škodových závodech v Plzni v roce 1946 s výrobním číslem 1648 a její určení bylo pro těžké nákladní vlaky a ke konci parního provozu byla používána i v osobní vozbě.

Nejvyšší rychlost je 60 km/h, tlak v kotli je 16 bar (= 1,6 MPa, dříve 16 atm.). Původní nasazení bylo do výtopny Plzeň, ale nasazována byla též v Lužné u Rakovníka. Dojezdila počátkem 80. let v depu Kladno, kde byla potom provozována jako vytápěcí kotel K 821 s možností vlastního pohybu, a tak byla používána i ve výtopně Lužná u Rakovníka. V roce 1987 byla díky nadšencům depa Kladno upravena do vystavovatelného stavu a nedlouho poté byla zprovozněna. V roce 1996 dojezdila a byla dlouhodobě odstavena do opravy. Oprava už byla dokončena v dílnách nově založeného Železničního muzea ČD zjara roku 1999 a v květnu při příležitosti zahájení sezóny muzea byla slavnostně představena veřejnosti s tím, že její křest provedl vrchní ředitel divize obchodně-provozní Ing. Jaroslav Kocourek. V současné době je lokomotiva v majetku ČD. Je přezdívána „Kremák“ podle velkého topeniště a je provozována s tendrem 935.117.

(ber)

Poslat nový komentář