Pod legendou vrácení přeplatku okradla seniora o 35 tisíc korun

Pod legendou vrácení přeplatku okradla seniora o 35 tisíc korun
ilustrační foto

Ve středu 7. února 2018 před polednem navštívila v místě bydliště v obci na Prostějovsku pětaosmdesátiletého muže dosud neznámá žena. Pod smyšlenou legendou vrácení přeplatku za spotřebu vody se vloudila k muži až do bytu a okradla ho.

"Během další komunikace odvedla jeho pozornost a následně toho využila k odcizení finanční hotovosti 35 tisíc korun z peněženky ležící na stole. Než muž ztrátu peněz zjistil, odešla žena z domu neznámo kam," uvedl policejní mluvčí František Kořínek.

Policisté ve věci zahájili úkony trestního řízení pro podezření z přečinu krádež, za který pachatelce v případě dopadení, prokázání viny a odsouzení hrozí trest odnětí svobody až na dvě léta.

Upozornění Policie ČR

Popsaný způsob je ukázkovým příkladem, jak se často podvodníci snaží obohatit na úkor dříve narozených spoluobčanů. Domnělé vrácení přeplatku za vodu, ale také plyn či elektřinu, jsou zřejmě nejčastější legendou. Druhou nejpoužívanější pak je legenda „vnuk“. V takovém případě se podvodníci buď osobně, nebo i telefonicky, vydávají za blízké příbuzné, kteří se dostali do svízelné situace a nutně a rychle potřebují peníze.

V obou případech senior většinou podlehne nátlaku a legendě uvěří. Ze strachu o příbuzného, či ve snaze uvést své záležitosti do pořádku, peníze dobrovolně vydá, nebo je o ně v nestřeženém okamžiku okraden. Policie stejně jako distribuční společnosti již roky před takovými podvodníky varují a upozorňují, že jejich pracovníci nikdy přeplatky nenosí a nedoplatky nevybírají osobně v hotovosti.

Rady policistů, jak takovému okradení zabránit:

 Protože jsou tito podvodníci velice „šikovní“ a přesvědčiví, senior navyklý na jiné vzorce chování téměř nemá šanci při rozhovoru s nimi uspět. Proto základní radou policistů je nemít v domácnosti vyšší finanční částky než nezbytné na běžný provoz. Většinou se tak bude jednat o částky v řádů jednotek tisíců. Vyšší částky patří do banky.

Druhou radou je důsledně dodržovat pravidlo nikoho cizího do bytu nepouštět. A to nejen nepouštět, ale vůbec neotevírat dveře. V České republice jsme zaznamenali i případy, kdy byl senior neznámým návštěvníkem ve vlastním bytě surově napaden. Z tohoto důvodu doporučujeme se vždy nejdříve přesvědčit, kdo stojí za dveřmi. K tomu můžeme použít velice jednoduchá a levná zařízení, jako jsou dveřní kukátko, nebo dveřní řetízek. Zaběhnutou praxí distribučních firem je, že před potřebnou návštěvou například z důvodu revize či odečtu měřičů, zákazníka dopředu upozorní. Při návštěvě takového pracovníka pak požadujte jeho služební průkaz. V případě podezření pak doporučujeme věc telefonicky ověřit na zákaznické lince společnosti.

V případě jakéhokoli podezření na podobné jednání, by mělo být samozřejmým také oznámení na Policii ČR. (red)

 

Poslat nový komentář