lokomotiva

U Olomouce hořela lokomotiva. Táhla 22 vagonů s benzínem!

ilustrační foto HZS Olomouckého kraje

Dnes nad ránem zasahovali hasiči u požáru lokomotivy poblíž hlavního nádraží v Olomouci.  Táhla nákladní vlak s 22 vagony benzinu.

„Požár jsme rychle lokalizovali 2 C proudy, a tím jsme zabránili šíření na další části soupravy. Využili jsme i smáčedlo. Zraněna byla jedna osoba, nadýchala se zplodin hoření,“ uvedla mluvčí hasičů Lucie Balážová s tím, že hasiči jí poskytli neodkladnou první pomoc a podali kyslíkovou terapii. Poté byla předána do péče ZZS. Provoz na trati byl po dobu zásahu uzavřen. Místo události si nyní převzali drážní hasiči, kteří rozebírají střechu lokomotivy.

Mašinka od nádraží už má nový kabátek, vzkazují z Lužné

Foto František Kaplan

Historická lokomotiva, která byla roky umístěná na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostala nový domov v roce 2017. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv je umístěn v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka, kde ho zrestaurovali. V expozici bude k vidění už letos, sdělil PvNovinkám František Kaplan.

Malá, původně lokálková lokomotiva, byla vyrobenou v roce 1889. Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté lokomotivu určenou k sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech nadšení železničáři.

Mašinka od nádraží dostává novou podobu

Foto Muzeum ČD, ber

Čtrnáctého listopadu zmizela od prostějovského hlavního nádraží lokomotiva 310.127. Mašinka, která je jediným zachovaným strojem své řady, putovala do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. PvNovinky se informovaly o jejím současném stavu u zdroje. 

"Na zmíněném stroji 310.127 byla hned po jeho dovezení do Lužné zahájena oprava. Není možno jej opravit do provozního stavu a proto se opravuje pouze jako statický exponát," sdělil redakci vedoucí muzea František Kaplan. 

Prostějovská mašinka na opravy zatím čeká, vzkazují z Lužné

ilustrační foto ČD

Čtrnáctého listopadu zmizela od prostějovského hlavního nádraží lokomotiva 310.127. Mašinka, která je jediným zachovaným strojem své řady, putovala do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. PvNovinky se informovaly o jejím současném stavu hned u zdroje. 

"Podle informací z Depa historických vozidel v Lužné bude na lokomotivě přes zimu proveden nový ochranný nátěr a doplněny chybějící konstrukční celky, jejichž soupis však zatím nemáme k dispozici. Stroj by měl být součástí luženské expozice od hlavní sezony 2018," sdělil PvNovinkám manažer projektu ČD Nostalgie Marek Plochý.

OBRAZEM: Od podstavce k valníku

ilustrační foto

Jak jsme již mnohokrát psali, historickou mašinku z předminulého století nechaly České dráhy přemístit do svého muzea, do Lužné u Rakovníka.

Celých pět hodin trvalo přepravní firmě mašinku naložit, přesto po ní zbylo již jen prázdné místo a množství fotografií. (red)

Mašinka od nádraží je definitivně pryč

Foto ber

Dlouhých pět hodin zabralo přepravní firmě sundání a naložení mašinky, která od roku 1980 stála na podstavci u prostějovského hlavního nádraží. Malá, původně lokálková lokomotiva, byla vyrobena v roce 1889 a naposledy jezdila v dnes již neexistujícím cukrovaru v Bedihošti. Nyní zamířila do muzea ČD v Lužné u Rakovníka.  

Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté lokomotivu určenou k sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech nadšení železničáři. Není bez zajímavosti, že se jedná o jediný dochovaný exemplář - stejný typ lokomotivy „hrál“ například ve filmu Páni kluci. 

V muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka bude mít zrenovovaný a opravený stroj dobrou společnost, a to přes třicet parních lokomotiv. (ber)

OBRAZEM: Stěhování mašinky se protahuje

ilustrační foto

Zatímco stěhovací parta byla na hlavním nádraží v Prostějově krátce po patnácté hodině, jeřáb dorazil o půl hodiny později. Po osmnácté hodině odpovědní pracovníci stále přemýšleli, jak mašinku uchytit. Tahač, na kterém má odcestovat, rovněž nedorazil.

"Náš časový harmonogram byl trochu jiný, stroj měl být naložen kolem 18,30 hodin. To se tedy určitě neuskuteční," sdělila redakci mluvčí drah Kateřina Šubová. Podle jejích slov prozatím není jasné, co bude s podstavcem, na kterém mašinka stojí. "Zatím nevíme, jestli jej využijeme jinak, nebo zlikvidujme," dodala. 

Situaci i nadále sledujeme. (ber)

 

OBRAZEM: Mašinka už se stěhuje!

Foto ber

Mašinka, stojící u hlavního prostějovského nádraží, se stěhuje do svého nového domova. Na místo už dorazili pracovníci přepravní firmy.

"Čekáme na jeřáb a tahač," sdělili redakci dva muži, kteří tvoří předvoj stěhovacího konvoje. Mašinka pak po D46 zamíří do svého nového domova, do Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka, kde bude na přelomu roku 2017 a 2018 zrenovována a vystavena v expozici. (ber)

Historická lokomotiva se definitivně stěhuje!

ilustrační foto ČD

Historická lokomotiva, která byla roky umístěná na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostane nový domov. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv tak bude umístěn v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka, kde bude na přelomu roku 2017 a 2018 zrenovován a vystaven v expozici. 

Před prostějovské nádraží byl stroj umístěn v září roku 1980. Za téměř čtyřicet let, kdy se lokomotiva stala už zažitým symbolem přednádražního prostoru, byla ale několikrát cílem útoků vandalů. Naposledy loni v červenci na místo, kde dříve stával topič, někdo hodil zapálený hadr a naštěstí došlo jen k malému požáru. Stroj, který je sice nepojízdný, ovšem jeho historická hodnota je nevyčíslitelná, je jediným zachovalým exemplářem této řady a nejen proto se České dráhy rozhodly, že stojí za záchranu.

Parní kráska opustí navždy Prostějovsko. Na jaře

Foto ber

Je jí 127 let a ač není nijak veliká, váží úctyhodných 25,5 tuny. Byla vyrobena pro Moravsko-slezské místní dráhy a sloužila i bedihošťskému cukrovaru. Ten ji před 46 lety věnoval prostějovskému hlavnímu nádraží. Příští rok ale parní kráska Prostějovsko definitivně opustí. Zbytek svých dnů zřejmě stráví v muzeu Českých drah v Olomouci. 

"Lokomotiva řady 310.127, umístěna na pomníku v Prostějově, je vzácným historickým exponátem. Navíc se jedná o typickou představitelku Moravských lokálek, která zůstala jako jediná zachovaná u Českých drah," sdělil PvNovinkám Radek Joklík z tiskového oddělení ČD. Lokomotiva bude podle jeho slov v v březnu či dubnu 2017 přemístěna  do muzea ČD, a.s. v Olomouci. "Zároveň zachráníme lokomotivu před vandaly, sběrateli kovů atd.," dodal Joklík. (ber)