místní nádraží

Správa železnic posouvá rekonstrukci místního nádraží. O dlouhé roky

ilustrační foto ber

O situaci kolem budovy místního nádraží v Prostějově informoval zastupitele na úterním jednání náměstek primátora Jiří Rozehnal. A zpráva to nebyla vůbec optimistická.

Už v roce 2019 se město pokoušelo s tehdy ještě Správou železniční dopravní cesty dohodnut na dalším osudu prostějovského místního nádraží. Ve hře byl, mimo jiné, odkup, který ale SŽDC podmiňovalo rekonstrukcí budovy a vymístění technologií na stanici v Kostelci na Hané. Od té doby došlo nejen k přejmenování organizace na Správu železnic, ale také k k organizačním změnám, oblastní ředitelství Olomouc bylo sloučeno s oblastním ředitelstvím v Ostravě.

Starý Prostějov. Místní nádraží 1976

Foto Zdeněk Bauer a Bohumil Skála

Dnešními fotografiemi se opět vrátíme do doby před bezmála padesáti lety. To bylo místní nádraží v Prostějově rájem parních lokomotiv.

Na snímcích z roku 1976 vidíte výtopna s točnou s lokomotivami řady 433.0. Krásný pohled. (ber)

Starý Prostějov. Místní nádraží a lokomotivy

Foto Pavel Krupička

Dnešní fotografie věnujeme vzpomínce na místní nádraží v Prostějově. Lépe řečeno, jeho stroje.

První fotografie je z 90. let a zachycuje výtopnu s točnou. Druhé fotografii z roku 2004 dominuje parní lokomotiva řady 310.0, určená pro zvláštní jízdy. (ber)

Starý Prostějov. Místní nádraží

Foto www.zdeneksmida.cz

Prostějovské místní nádraží bývalo kdysi ústředním nádražím Moravské západní dráhy. Stojí tady velká přijímací budova, ke které byla v roce 1912 přistavena pošta. V sousedství pošty se nacházelo velké skladiště a překladiště.

Na opačnou stranu od přijímací budovy stojí dva obytné domy pro tehdejší zaměstnance dráhy. Kromě těchto staveb se za kolejištěm nacházela pětimístná výtopna, vodárna s provozním přístavkem a velká kancelářská budova. Výtopny byly součástí větších železničních stanic. Byly v nich „ustájeny“ parní lokomotivy, které bylo třeba zatopit před službou, ale někdy sloužily i k delším odstávkám jako depa. Před prostějovskou výtopnou se lokomotiva otáčela na točně.

Na místním nádraží hořela prodejna dřeva

Foto HZS Olomouckého kraje

U požáru dřevěné budovy ve Sladkovského ulici v Prostějově, přesněji v její podkrovní části, zasahovaly čtyři jednotky hasičů v průběhu úterních pozdních hodin. Jedná se o starší objekt ve vlastnictví města, využívaný pro skladovaní topiva.

Jednotkám se včasným zásahem podařilo zabránit výraznému rozšíření. Pomocí několika vodních proudů s využitím nastavitelných žebříků a poté postupným rozebíráním části zasažené střechy, se po zhruba dvou hodinách požár podařilo likvidovat.

„Co stojí za přesnou příčinou vzniku požáru je v šetření, vnitřní prostory se skladovaným materiálem nebyly zasaženy. Výše škody byla předběžně stanovena v částce 500 tisíc Kč,“ uvedl mluvčí hasičů Zdeněk Hošák s tím, že při požáru nebyl nikdo zraněn.

Konečný osud místního nádraží stále v nedohlednu, stýská si náměstek Rozehnal

ilustrační foto místní nádraží

Jak na posledním jednání prostějovského Zastupitelstva města Prostějova informoval náměstek primátora Jiří Rozehnal, konečný verdikt stran místního nádraží je stále v nedohlednu. Majitel, Správa železnic, totiž "jede" v rozpočtovém provizoriu.

"Státní organizace Správa železnic funguje v rozpočtovém provozoriu, nemá tak schváleny krátkodobé ani střednědobé investice. Týká se to samozřejmě i rekonstrukce místního nádraží, která měla začít v roce 2025," povzdechl si.

Město má ale podle jeho slov o objekt stále zájem a Správa železnic již několikrát přislíbila, že bude první, komu ho nabídne. (ber)

 

Správa železnic poslala špatnou zprávu. Opravy obou nádraží odsunula o roky

ilustrační foto nádraží

O osudu prostějovského místního nádraží se vedou jednání již několik let. Historickou budovu chtěly dráhy nejprve zbourat, po čase, i kvůli protestům veřejnosti, záměr změnily na prodej. Tomu ale musí předcházet rekonstrukce budovy, spojená s vymístěním technologií. V plánu ji Správa železnic měla pro rok 2024. Bohužel z investice sešlo.

Na posledním jednání Zastupitelstva města Prostějova o tom referoval náměstek Jiří Rozehnal. „Rekonstrukce budovy místního nádraží, kolejiště a nástupišť se odkládá až na rok 2027. Důvodem je skutečnost, že Správa železnic musela seškrtat investice v rámci úspor,“ uvedl Rozehnal s tím, že minimálně na rok 2026 je odložena i rekonstrukce hlavního nádraží a výstavba podjezdu ve Vrahovické ulici, stejně jako zkapacitnění tratě Olomouc – Prostějov.

Veškeré investice v Prostějově spočítala Správa železnic na deset miliard korun. (ber)

Jaká je současná situace kolem místního nádraží?, informoval náměstek Rozehnal

ilustrační foto

Na posledním jednání Zastupitelstva města Prostějova informoval náměstek primátora Jiří Rozehnal o současné situaci kolem budovy místního nádraží v Prostějově. 

"Jednal jsem s náměstkem generálního ředitele Správy železnic. Sdělil mi, že z budovy budou vymístěny všechny technologie, nádraží by mělo být následně centrálně řízeno z Kostelce na Hané. Pak bude objekt nabídnut státním institucím a následně městu Prostějovu," uvedl Rozehnal.

Ve hře je ovšem i nabídka, kterou drahám dal olomoucký podnikatel, majitel Běleckého Mlýna Richard Benýšek. Ten se netají faktem, že nádraží by rád zakoupil a zrekonstruoval. (ber)

Na budoucí podobě místního nádraží se intenzivně pracuje

Ilustrační foto ber

Osud prostějovského místního nádraží vzbudil před časem ve městě velké emoce. Správa železnic totiž zveřejnila jeho plánovanou podobu. Ta ovšem upřednostnila demolici původního objektu a výstavbu nového. Na základě jednání s městem Prostějovem nyní pracuje na několika variantách.

Na konci října převzala Správa železnic stavebně technický průzkum. Podle jeho výsledků se dále rozhodne o dalším využití budovy a míře potřebných investic. Ve hře je stále několik variant. „Tou první je možnost, že Správa železnic vybuduje novou technologickou budovu a opraví stávající původní výpravní budovu, včetně budovy bývalého ředitelství cel a pošt. Celý objekt bude nabídnut Magistrátu města Prostějova,“ sdělil PvNovinkám mluvčí SŽ Marek Illiaš. „Další, tzv.

V budově místního nádraží by mohla sídlit policie, pošta i archiv

ilustrační foto místní nádraží

O osudu místního nádraží v Prostějově se vedou dlouhodobě diskuze. Ta nejvážnější vypukla po zveřejnění vizualizace jeho nové podoby, kterou se pochlubil nynější majitel objektu, Správa železnic. Obyvatele města pobouřil fakt, že by nádraží mělo být zdemolováno. Vypadá to, že se blýská na lepší časy.

Prostějov požádal Správu železnic o bezúplatný převod celé nemovitosti. Ta se tomu nebrání. „Pokud by se budova měla stát majetkem města, potřebovala by Správa železnic pozemek pro výstavbu technologického zázemí rekonstruované železniční stanice. V tom případě by zřejmě přicházela v úvahu směna budovy za pozemek s městem s případným doplatkem rozdílu cen. Směnu bychom preferovali,“ sdělila stanovisko mluvčí SŽ Nela Friebová.