Nedáte mi dávky? Podřežu se

Nedáte mi dávky? Podřežu se
ilustrační foto UP

 

Zaměstnanci úřadů práce stále častěji čelí fyzickému napadení, za tři měsíce letošního roku jich bylo již 58. Loni za celý rok evidoval Úřad práce sice více než 350 útoků na své pracovníky, většinu z nich tvořily ale pouze útoky slovní. Fyzická napadení začal úřad evidovat až v poslední době.

"Agresivita klientů negativně působí na ostatní a dopad jejich jednání na pracovní podmínky a prostředí je opravdu značný. Řada jiných klientů, například maminky s malými dětmi, pak má strach na úřad přijít," uvedla tisková mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková.

Bouchání do stolu, kopání do židlí, shazování počítačů a prásknutí dveřmi jsou téměř na denním pořádku na všech kontaktních pracovištích Úřadu práce ČR.

Důvodů útoků je mnoho

Mezi hlavní důvody napadení patří nespokojenost s výplatním termínem, rychlostí zpracování žádosti a následné výplaty dávek, s jejich výší či jejich nevyplacením v hotovosti, nepřiznáním dávky či podpory v nezaměstnanosti, vyřazením z evidence uchazečů o zaměstnání nebo neochota doložit podklady nutné pro správní řízení. Čím dál více se na zhoršující situaci podepisují také alkohol a drogy. Nejčastějšími terči slovního a fyzického napadání ze strany klientů jsou pracovníci hmotné nouze. Dochází k nim ale i v oblasti zaměstnanosti a státní sociální podpory. Z 99 % působí na těchto postech ženy.

Za agresivitu hrozí vězení

„Lidé, kteří úředníka napadnou, by si měli uvědomit, že jim může hrozit i vězení," upozorňuje ředitel Referátu bezpečnosti Generálního ředitelství ÚP ČR Zdeněk März.

Úřad práce spolupracuje s policií, která je většinou na místě do pěti až deseti minut. Agresivního klienta si policisté většinou odvedou na služebnu, několikrát už Úřad práce musel podat trestní oznámení. Jedním z případů, které nakonec skončily u soudu, bylo napadení úřednice na referátu nepojistných sociálních dávek. Klientka dotyčnou nejdříve slovně urážela a jak se stupňoval její vztek a agresivita, začala jí vyhrožovat zabitím. Jelikož se dopustila přečinu výtržnictví a vyhrožovaní, rozhodl soud o udělení pětiměsíčního trestu odnětí svobody s odkladem na 15 měsíců.

Klient se podřezal

Ne vždy se agrese klienta projeví ve vztahu k pracovníkům Úřadu práce. Jeden z nich se přímo na úřadu podřezal. 

Klient hmotné nouze nejprve telefonicky zjišťoval, jestli mu ÚP ČR už odeslal příspěvek na živobytí. Protože ale předtím nedoložil potřebné (nikoli nesmyslné, jak pán tvrdil) dokumenty, sdělila mu referentka, že dávku úřad vyplatit nemůže. V tu chvíli začal vyhrožovat mj. i tím, že přijde na kontaktní pracoviště a podřeže se. Což nakonec, po dosti hlasitém a agresivním výstupu, na místě udělal, přestože se mu v tom snažil jeden z úředníků zabránit. Zaměstnanci okamžitě zavolali záchrannou službu, republikovou i městskou policii. Referentka, která s tímto klientem jednala, se psychicky zhroutila, stejně jako klientka, která bohužel musela tomuto incidentu přihlížet. Ještě ten den, po propuštění z nemocnice, se přišel klient osobně omluvit ředitelce kontaktního pracoviště ÚP ČR. ( Zdroj Úřad práce ČR)

Poslat nový komentář