Linka 112 má desáté výročí

Foto: HZS Olomoucký kraj, technici linky 112
Foto: HZS Olomoucký kraj, technici linky 112

Linku Informace o přesném čase , která pod trojčíslím 112 fungovala do roku 1989 přesně před deseti lety nahradila evropská linka pro tísňové volání. Linka 112 v roce 2003 byla jako tísňová linka zprovozněna ve všech telefonních sítích na území ČR. Doposud byla funkční pouze v sítích mobilních operátorů.

V roce 2012 přijali profesionální hasiči v Olomouckém kraji téměř 160 tisíc volání na tísňové linky 150 a 112. Díky těmto informacím získaných z tísňových linek zahajují složky IZS svou činnost, zejména pak realizují výjezd a zásah v místě ohlášené události. Tyto informace jsou na operační střediska složek IZS předávány elektronicky prostřednictvím tzv. „datových vět“. Ze 160 tisíc volání na tísňovou linku v Olomouckém kraji v roce 2012 bylo více než 137 případů hlášeno na čísle 112 a necelých dvaadvacet tisíc volání na linku 150. Tísňové linky jsou k dispozici nepřetržitě, bezplatně, na celém území ČR, ve všech telefonních sítích a ze všech koncových hlasových zařízení telefonních sítí. Pro příjem tísňových volání provozuje HZS ČR celonárodní moderní telekomunikační technologii rozmístěnou do 14 krajských telefonních center. Prostřednictvím nové technologie jsou přijímány veškeré tísňové hovory na linku 112, všechny tísňové hovory na linku 150 z mobilních sítí a tísňové hovory na linku 150 z pevné telefonní sítě.

Největším problémem jsou tzv. zlomyslná volání a nechtěné omyly. Zahrnují téměř 70% volání na tísňové linky. Takové hovory zahlcují tísňové linky a ohrožují tím bezpečnost těch, kteří právě v okamžik podobného zbytečného hovoru, potřebují opravdovou pomoc.

Srovnání hovorů na tísňové linky v předešlých letech:

2012 / 159 071

2011 / 154 313

2010 / 153 986

2009 / 151 517

(red)

Poslat nový komentář