Mezi Olomoucí a Ostravou přes Krnov budou od příštího roku jezdit RegioJety

Mezi Olomoucí a Ostravou přes Krnov budou od příštího roku jezdit RegioJety
ilustrační foto (zdroj: regiojet.cz)

Ministerstvo dopravy dnes rozhodlo o zrušení výběrového řízení na provozování dálkové železniční dopravy na lince R27 z Ostravy do Olomouce. Do výběrového řízení se přihlásili dva uchazeči, z nichž jeden nesplnil podmínky a musel být ze soutěže vyloučen. Podle zákona o veřejných zakázkách je takové výběrové řízení nutné zrušit. Ministerstvo přesto vyslalo jasný signál, že otevírání trhu pokračuje dál: linku chce nabídnout přímo společnosti RegioJet.

To umožňuje zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, kdy zakázka může být zadána tzv. přímým zadáním. Nabídka společnosti RegioJet, tedy jediného zbylého účastníka tendru, by totiž při nezrušení soutěže byla jednoznačně vítězná. RegioJet nabídl jezdit na trati za 188 korun za kilometr, druhá z nabídek, britská společnost Arriva nabídla cenu o 1,10 korun vyšší. „Oslovím proto společnost Regiojet s tím, že jí nabídnu přímé zadání v intencích jejich nabídky," řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Pokud bude firma souhlasit, začne jezdit od příštího prosince. "O zakázku máme zájem a vozy nebude problém do té doby získat," řekl Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu.Tento transparentní postup ministerstvo dopravy zvolilo zejména proto, aby zabránilo dalším průtahům liberalizace dálkové železniční dopravy. „Zvolenou variantu považuji za optimální, neboť dáváme jasně najevo, že chceme železnici liberalizovat. Upřednostňuji tak zdravý rozum před přílišnou byrokracií," dodal Stanjura. Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj ministra za toto rozhodnutí pochválil a uvedl, že po dnešním rozhodnutí ministerstva je evidentní, že to "ministr dopravy myslí se soutěžením, úsporami nákladů a růstem kvality služeb na železnici vážně."RegioJet nabídne státu úsporu téměř čtyřiceti korun na dotacích na jeden vlakový kilometr oproti provozu vlaků ČD a zvedne kvalitu služeb pro cestující. Trať z Olomouce do Ostravy přes Krnov je v současné době pro stát nejvíce prodělečnou tratí. Ministerstvo na ní vypsalo tendr proto, aby si na ní v pilotním projektu vyzkoušelo otevírání trati konkurenci i pro další železniční spoje.(zkl)

Poslat nový komentář