O radarech ve městě rozhodne pracovní skupina

O radarech ve městě rozhodne pracovní skupina
ilustrační foto

První radar byl v Prostějově nainstalován v roce 2005, dnes jich v ulicích města stojí jedenáct. Otázkou je, jak dlouho. Město totiž rozhodlo o jejich odstranění. Nahradit by je mohly inteligentní radary.

Prostějovská radnice byla několik let s radary spokojena. „Po dobré zkušenosti s měřičem na Vápenici jsme společně s policií vytipovali dalších deset lokalit, kde jsme je nechali zabudovat. Během necelého roku jejich provozu se nám podařilo snížit počet přestupků o více než polovinu,“ uvedl v roce 2009 tehdejší místostarosta Vlastimil Uchytil. Méně spokojeni byli řidiči, kterým vadil mimo jiné fakt, že radary nezaznamenávaly přestupky motorkářů. "Mají SPZ vzadu, takže není co fotit. Řidiče aut to diskriminuje," netajil se názorem Jan Malý.

K systému měl výhrady krajský úřad i ministerstvo dopravy, a tak radary již několik let nefungují. O tom, co bude dál, by měla rozhodnout pracovní skupina, ve které mimo zastupitelů zasednou i zástupci městské a státní policie.  

Milionová zakázka

Prostějov původně uvažoval o tom, že s firmou Czech Radar uzavře novou smlouvu, v níž pro sebe vyjedná výhodnější podmínky. Na základě původní smlouvy firma získávala 49 procent z vybraných pokut, zbytek připadl městu. Radnice nakonec po výhradách úřadů smlouvu loni vypověděla a rozhodla se vypsat nový tendr. Odhadovaná hodnota zakázky na nákup nebo čtyřletý pronájem radarů se pohybuje v rozmezí od 4,2 milionu korun do bezmála deseti milionů korun. „Před vyhlášením nového zadávacího řízení na dodavatele systému měření rychlosti vozidel v Prostějově zpracujeme celkovou dlouhodobou analýzu možností a způsobů řešení celé problematiky," vysvětlila náměstkyně primátora Alena Rašková.

Variant je několik

Město nyní jedná i o variantě, při které by se o radary staralo samo. Pracovní skupina se bude zabývat i změnami jejich umístění. Podle Raškové se na mnoha místech změnila dopravní situace.

Ve hře jsou i inteligentní semafory se zabudovanými radary. Zařízení se skládá z mikrovlnného radaru, který měří rychlost aut před semaforem. Pokud řidič jede padesát kilometrů v hodině a méně, přepne přes žlutou na zelenou. „Při rychlé jízdě vidí řidič červenou a musí ubrat plyn. Červená trvá tak dlouho, dokud auto nemá požadovanou rychlost," vysvětlil princip ředitel Městské policie Jan Nagy, podle kterého tyto semafory fungují již na třech místech Olomouckého kraje.

Text a ilustrační foto (ber)

 

 

 

Poslat nový komentář