Vláda schválila novelu silničního zákona, zavádí reflexní prvky u chodců

Vláda schválila novelu silničního zákona, zavádí reflexní prvky u chodců
ilustrační foto

Nošení reflexních prvků u chodců za snížené viditelnosti, právo policie nepustit na silnici auto se závažnou technickou závadou nebo nová pravidla pro pohyb vozítek segway. To jsou některé změny novely silničního zákona, kterou schválila v pondělí vláda.

Novela zavádí pro chodce povinnost užít reflexní prvek mimo území obce při snížené viditelnosti, tedy například za tmy, soumraku či v mlze. „Toto opatření přispěje ke snížení počtu nehod mezi vozidly a chodci na místech bez veřejného osvětlení. Lidé zkrátka budou s reflexními prvky lépe vidět,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Pro chodce to znamená pořízení jakéhokoliv reflexního oděvního doplňku. Může jít také o reflexní pásek či klíčenku. Nejde tedy o povinnost nosit reflexní vestu. Cenové náklady na pořízení těchto prvků se pohybují v řádu desítek korun. Řada výrobců sportovního a pracovního oblečení již dnes užívá reflexní prvky automaticky.

Za porušení povinnosti nosit reflexní prvek není stanovena žádná speciální sankce. Stejně jako v jiných případech, kdy chodec poruší pravidla silničního provozu, může policista na místě vyměřit pokutu v rozmezí 0 – 2 000 Kč, ve správním řízení pak je sankce 1 500 až 2 500 Kč. Policista nicméně má možnost řešit přestupek na místě domluvou. Hlavním smyslem nového pravidla je prevence, nikoliv represe.

 Chodci patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu a být viděn na dostatečnou vzdálenost je z hlediska jejich bezpečnosti zásadní požadavek. Povinnost nosit reflexní prvky zakotvila ve své legislativě řada evropských zemí a výsledkem bylo snížení počtu smrtelných nehod chodců. Například sousední Slovensko až do roku 2010 zaznamenávalo ročně výrazně vyšší počet usmrcených chodců v přepočtu na 1 milion obyvatel než Česká republika. Po zavedení zákonné povinnosti chodců používat za snížené viditelnosti reflexní prvky dosahuje Slovensko v této statistice nižší počet úmrtí chodců než ČR.

„Novela silničního zákona přináší změny, které přispějí k větší bezpečnosti silničního provozu. Pokud ji parlament schválí a prezident podepíše, mohly by novinky začít platit od příštího roku,“ komentuje návrh ministr Ťok. (red)

 

Poslat nový komentář