Městská sbírka umění se opět rozroste

Městská sbírka umění se opět rozroste
ilustrační foto
Další fotky: 
Městská sbírka umění se opět rozroste

Novým přírůstkem je obraz Aloise Fišárka a Františka Sysla. Rada města Prostějova schválila nákup uměleckých děl z rozpočtu města Prostějova. Nákup doporučila radním Komise pro nákup uměleckých děl doporučila odkup dvou obrazů.

Autorem prvního je Alois Fišárek. Obraz Na kraji vsi, který patří mezi nejstarší díla tohoto autora, město přijde na 50 tisíc korun. Obraz Zimní slunce Františka Sysla koupilo za 4 tisíce korun.

Prostějovský rodák Alois Fišárek (16. července 1906 Prostějov – 5. února 1980 Praha) byl český malíř a výtvarný pedagog. V letech 1924 –1929 studoval na AVU hlavně u Otakara Nejedlého, též Vratislava Nechleby. Od roku 1931 byl člen SVU Mánes a po zániku Spolku československých výtvarných umělců. Od roku 1946 vyučoval na VŠUP, v letech 1967–1975 na AVU. Jeho malba se vyznačuje uvolněností a smyslem pro barvu. Zaměřoval se především na krajinomalbu, zátiší, portrét i figurální kompozici, často též s monumentálními náměty. Monumentální náměty též využil pro zakázky na gobelíny a mozaiky (např. Kosmonauti pro stanici metra Háje). Získal ocenění, včetně národního umělce v roce 1979.

Jeho děti se uplatnili u filmu, syn Alois je střihač a dcera Zuzana herečka, jeho vnučka Iška se uplatnila jako módní návrhářka. Alois Fišárek je pohřben v Šemanovicích u Kokořína.

(zdroj: Wikipedie)

František Sysel st. (1927–2013), prostějovský rodák, studoval restaurování nejprve na bratislavské Vysoké škole výtvarných umění u prof. Karla Veselého, od roku 1953 na pražské Akademii výtvarných umění u Bohuslava Slánského. Absolventi prof. Slánského patřili k uznávané tzv. československé restaurátorské škole, jejímž krédem bylo, že restaurátor musí být nejen řemeslně zručným a vědecky poučeným pracovníkem, nýbrž i umělcem. Tyto myšlenky prosazovala také Tvůrčí skupina restaurátorů R64, k jejímž zakladatelům František Sysel patřil. Záchraně památek – nástěnných maleb, plastik a závěsných obrazů – se věnoval především na Moravě a na Slovensku. Zásadním bodem v jeho profesním životě bylo restaurování Tizianova obrazu Apollón a Marsyas v letech 1962 až 1968.

(Zdroj Muzeum umění Olomouc)

Poslat nový komentář