Moravská západní dráha slaví 130. narozeniny
Prvního září jsme si připomněli 130. výročí od otevření Moravské západní dráhy na trase Prostějov-Chornice-Třebovice s odbočkou do Velkých Opatovic. V srpnu vyjel jakýsi předvoj - zvláštní vlak z Prostějova do Chornic pro železničáře a jejich rodiny. Parní lokomotiva s vozy je plánována na 12. říjen. V tomto měsíci bude k výročí rovněž spuštěna webová prezentace (sledujte FB skupinu Prostějov-historie).
Původně neměla jít dráha na Kostelec na Hané, ale přes Plumlov a odtud ke Ptení. V roce 1887 došlo mezi ministerstvem obchodu a koncesionářem ke sporu, když bylo požadováno zesílení vrchní stavby dráhy, které by projekt rapidně zdražilo. Zdražení se dotklo hlavně plumlovského úseku. Obec Plumlov, ale i Ptení, odmítly poskytnout vyšší příspěvky na stavbu. Tato skutečnost byla dostatečným důvodem k tomu, aby při výstavbě Moravské západní dráhy Kostelec vyvinul obrovskou snahu ke změně koncese, aby trať vedla po jeho území. Představitelé obce totiž slíbili tisíc zlatých na stavbu dráhy a zdarma pozemky na stavbu nádraží i dovoz materiálu na tuto stavbu. Poněvadž se kostelecké obci podařilo pro věc získat i osobnosti s velkým vlivem, pozměnil císař František Josef I. své původní rozhodnutí vést dráhu přes Plumlov. Obce, které se stavbě trati bránily, utrpěly buď úplnou ztrátu železničního spojení (Plumlov), nebo jsou stanice umístěny daleko od obcí (Ptení).
Obrázky
otevření dráhy v dobovém tisku
zvláštní vlak ze srpna v Chornicích
razítko k výročí (lze si ho otisknout v Infocentru Prostějov hlavní nádraží)
(Text a foto: Zdeněk Šmída)
Komentáře
Mrzí mě pasivní přístup k oslavám naší lokálky. Zatímco ve zbytku republiky není problém někde z depa vytáhnout parní lokomotivu a zapřáhnout pár vozů, u nás to problém je. A to dráha prochází Olomouckým a Pardubickým krajem, které by se mohly přičinit. České dráhy taky nic. A byly doby, kdy se jezdilo po 5 letech. Neštěkne po tom ani pes. Zdeněk ŠMÍDA
Poslat nový komentář