O parní mašinku od nádraží se v Lužné skvěle starají!

O parní mašinku od nádraží se v Lužné skvěle starají!
Foto FK
Další fotky: 
O parní mašinku od nádraží se v Lužné skvěle starají!
O parní mašinku od nádraží se v Lužné skvěle starají!
O parní mašinku od nádraží se v Lužné skvěle starají!

O lokomotivu 310.127, která byla do Lužné přivezena z Prostějova, je v Železničním muzeu ČD v Lužné u Rakovníka dobře postaráno. Je umístěna v hale oprav, tedy pod střechou a netrpí tudíž povětrnostními vlivy a také je ochráněna před devastujícími účinky chování vandalů. A už nikdy se nebude prohánět po kolejích. 

"S ohledem na značné pracovní vytížení personálu zdejší dílny se na ní v běžném pracovním režimu pracuje spíše minimálně, protože je nutné opravovat především ostatní provozuschopné parní lokomotivy Českých drah. Ale prací na tomto exponátu se ujal mistr pro opravy lokomotiv pan Michal Šorel, a to ve svém volnu. Takže o sobotách a nedělích je možné v hale slyšet ruch používaného nářadí a také naši návštěvníci tak mohou na vlastní oči vidět, co všechno se při opravě historických kolejových vozidel musí udělat," sdělil redakci ředitel muzea František Kaplan.

Za dobu více než jednoho roku se podařilo na lokomotivě odstranit většinu původního nátěru. Hned po jeho odstranění se musí příslušné plochy natřít základní barvou, aby na obnažený kov nezačala působit koroze a také aby se dal bez problémů provést vrchní nátěr.

"Na prvním snímku je vidět základní nátěr budky, vodojemů a přední části kotle. Komín je zatím před nátěrem, za ním se nachází tzv. parojem, který je již v základním nátěru a dále je hranatý písečník, také před nátěrem základní barvou. Při pohledu z levé strany pak vidíme, že pan Šorel již namontoval na lokomotivu kompresor, který je již v konečném, tedy černém, nátěru. Části vodojemů a kotle okolo kompresoru mají také již konečný nátěr, protože tato místa se musí natřít před umístěním kompresoru, neboť potom by to již nebylo možné. Na třetím snímku je vidět zadní stěna budky lokomotivy. Mosazné rámečky oken již byly zbaveny starého nátěru a skla do rámečků se vsadí až po konečném nátěru. Poslední záběr je otevřenými dvířky na stanoviště lokomotivní čety. Vnitřek budky byl nejvíce poškozený chováním vandalů. Proto bylo nejprve nutné většinu částí včetně zbytků dřevěné podlahy demontovat. Po odstranění starých nátěrů se musí všechny části opravit a znovu natřít. Hlavně v těch místech, kam pak již po obnovení podlahy nebude možný přístup, je potřeba provést nové nátěry, které mají na těchto místech také konzervační charakter a brání vzniku a působení koroze. Dále je potřebné mnoho chybějících částí vnitřního vybavení budky nahradit a pokud je nemáme k dispozici, tak se musí znovu vyrobit," doplnil František Kaplan.

Lokomotiva se opravuje pouze do vystavovatelného stavu a nebude schopná samostatného provozu. "Jelikož se však tento typ u nás zachoval pouze ve dvou kusech (druhý vlastní Technické muzeum v Brně), tak pro naši sbírku má velký význam a určitě jeho opravou dojde k jejímu obohacení a v budoucnu bude těšit naše návštěvníky i ostatní příznivce železniční historie," doplnil ředitel. (ber)

Poslat nový komentář