Prezidentský vlak zastavil v Olomouci!

Prezidentský vlak zastavil v Olomouci!
Foto NTM
Další fotky: 
Prezidentský vlak zastavil v Olomouci!

Ve dnech 28. 6. 2018 až 2. 9. 2018 navštíví komfortní salonní vozy našich prezidentů v rámci putovní vlakové výstavy Prezidentský vlak různá města v Čechách a na Slovensku. Ve dnech 19. a 20. července bude vlak na hlavním nádraží v Olomouci.

Národní technické muzeum vrátilo na koleje kupé prezidenta T. G. Masaryka nebo následníka rakouského trůnu Františka Ferdinanda d’Este. Svézt se s ním však nelze a vstup do vagónů bude omezen i na plánovaných zastávkách.

„Ve sbírce Národního technického muzea i ve vozovém parku Českých drah je v současnosti dochováno celkem pět železničních salónních vozů, které v různých etapách sloužily československým prezidentům pro jejich jízdy po republice i do zahraničí. Z této pětice vagónů jsou tři provozuschopné,“ sdělil generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr. Uvnitř jednoho z vagónů najdou lidé výstavu, která prezentuje cestování československých prezidentů po železnici.

„Do Olomouce přijel prezidentský vlak ze Zlína. Veřejnost si jej může prohlédnout ve čtvrtek 19. a v pátek 20. července od 10.00 do 18.00 hodin, a to zdarma,“ dodal Břetislav Holásek, ředitel Vlastivědného muzea v Olomouci.

Celou vlakovou soupravu táhne parní lokomotiva řady 464.2 známá jako Rosnička. Ta se zapsala do historie svezením Nikity Chruščova na setkání s J. F. Kennedym v roce 1961, na kterém projednali okolnosti vzniku Berlínské zdi. Za ní jsou zapřaženy tři salónní vozy a jeden s doprovodnou expozicí. Nejstarším z vozů je salón z roku 1909, ten sloužil Ferdinandovi d’Este, který jej používal k rodinným i oficiálním cestám.

K vidění je ještě kupé prezidenta Tomáše G. Masaryka a Ludvíka Svobody. Masarykův vůz, pocházející z Ringhofferovy továrny na pražském Smíchově, byl na svou dobu nesmírně pokrokový, na kolejích mohl teoreticky dosáhnout rychlosti až 140 km/h. Součástí vozu bylo vedle umyvadel zásobovaných teplou vodou i elektrické osvětlení a vytápění celého vozu. Návštěvníci se vlakem ale neprojedou, interiér vlaku si budou moci prohlédnout pouze v jednotlivých stanicích. Kvůli obavám o zachování interiérů také budou moci návštěvníci vstoupit pouze do nejmladšího ze tří salónních vozů. Do Masarykova z roku 1930 a toho vyrobeného v roce 1909 pro Ferdinanda d’Este budou zájemci nahlížet jen okny. (red)

Poslat nový komentář