Elektronickou dálniční známku si již zakoupilo 1,3 milionu řidičů

Elektronickou dálniční známku si již zakoupilo 1,3 milionu řidičů
ilustrační foto MD ČR

Od prosince loňského roku, kdy byl prodej elektronických dálničních známek spuštěn, se do konce ledna prodalo celkem 1 354 393 kusů, z čehož 1 248 960 ročních, 23 830 třicetidenních, 81 603 desetidenních.

Především klouzavá platnost je pro mnoho motoristů výhodou. Zatímco stará papírová známka platila kalendářní rok, nové jsou na libovolných 365 dní.  

„Řada řidičů vyjíždí na dálnice až později než k 1. únoru. Mohou si tedy elektronickou dálniční známku pořídit třeba až na Velikonoce či letní prázdniny a nekrátí si jako dřív její využití,“ upozornil Martin Opatrný, mluvčí s. p. CENDIS, který má elektronické dálniční známky na starosti.

„Aby lidé předešli případným chybám s vyplňováním SPZ, je praktické vzít si k ruce malý techničák. Zdá se to možná nešikovné či úsměvné, ale je to užitečné. Pokud si koupím elektronickou známku s platností ihned a udělám chybu, opravy či kompenzace nejsou možné,“ doporučuje Opatrný.

Za české dálnice musí řidiči platit od 1. ledna 1995 – tehdy šlo o 569,9 z 651,2 kilometru tehdejší celkové sítě dálnic a silnic dálničního typu. Zpočátku byly k dispozici pouze roční kupony. Ty pro osobní auto vyšly na 400 korun a stejnou částku tehdy museli v prvních dvou letech platit také majitelé motocyklů. Cena dálničních známek postupně narůstala až na současných 1 500 korun, což je cena, kterou majitelé automobilů platí již devět let. Od roku 2000 k roční variantě přibyly také měsíční a desetidenní známky, což je praxe drtivé většiny států s elektronickým systémem dálničních známek. (red)

 

Poslat nový komentář