Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží

Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Foto Jan Z.
Další fotky: 
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží
Jak se žije prostějovským… prodejcům dětského zboží

 

Vážení čtenáři, možná si ještě pamatujete na televizní pořad z 90. let JAK SE ŽIJE... V těchto dokumentárních snímcích režírovaných širokou plejádou českých režisérů se postupně představovaly všerůzné profese, ale také i jiné životní role. Jak jinak dát do jednoho označení dva namátkové díly Jak se žije modelkám… a Jak se žije lidem bez domova… Naše redakce se rozhodla tento koncept uchopit pro čtenáře našeho deníku a lokalizovat ho do našeho rodného města. Věříme, že Vám představíme opravdu zajímavé osoby, ale neváháme říct i osobnosti běžného života. Jinak je ani nazvat nejde, jejich činnost je totiž poctivá a prospěšná, ač neplní stránky novin a žurnálů, jejich práce není o nic méně důležitá než kohokoliv jiného, a kdyby nevydrželi ve svém úsilí, nemohli by ve své oblasti uspět.

V dnešním díle začneme skoro ab ovo, jak by řekli staří Římané, tedy od vejce. Zkusme zapomenout chvíli, že jsme savci a že tedy i našim počátkem je to přenesené vejce. Vypravili jsme se totiž do prodejny dětského zboží Beruška, které je nově přestěhované na Vojáčkovo náměstí. Tento podnik Karla Kořínka totiž byl dlouhá léta zastávkou mladých rodičů, kteří se ku příkladu vraceli domů z práce, když vysedli na prostějovském hlavním nádraží. Ano, Beruška měla své první působení na Svatoplukově ulici. K rozhovoru o jejich podnikání svolil bratr majitele a osoba, na kterou při vstupu do obchodu nejspíše narazíte, Pavel Kořínek.

Pane Kořínku, co Vás vedlo k přestěhování do centra města?

V té vaší otázce se skrývá zároveň odpověď. Během posledních 10 let se změnila celá infrastruktura zaměstnanosti. S ní je spojený jiný druh cestování, Prostějov není tak velký dopravní uzel, aby se umístění u hlavního nádraží dalo považovat za strategicky výhodné. Můj bratr usoudil, že bude potřeba dostat se blíže lidem do města. Ač je centrum města – tedy naše náměstí – považováno za mrtvé, věříme, že umístění na Vojáčkově náměstí s dostatkem parkovací plochy je vhodným krokem.

Prodejna na Svatoplukově ulici však nebyla vždy zaměřena na dětské zboží, že?

Máte pravdu. Možná si ještě pamatujete, že dříve zde bývala klasická samoobsluha. Můj bratr tuto prodejnu provozoval od roku 1991.  Já sám jsem se v této prodejně vyučil. Je to trošku i nostalgie. Ale když jsme hovořili o té změně v zaměstnanosti, tak snad ještě větší změna byla v nákupním chování lidí. Supermarkety si už dávno vybudovaly neochvějnou pozici a menší prodejny se zkrátka musely přizpůsobit. Tak to udělal i můj bratr změnou sortimentu. Pokud chce člověk v dnešní době podnikat, nemůže jen ležet na lehátku a nechat se unášet proudem, občas se musí chopit kormidla.

V době e-shopů a různých levných produktů přivážených ze zahraničí to i tak musí být dřina – ukormidlovat svou živnost, nebo se mýlím?

Ano, ale zároveň to pro zákazníka má jednu výhodu, takové kamenné obchody si každého zákazníka o to víc váží. Pevně věřím, že je to poznat i z našeho přístupu. Ale i my jsme založili e-shop. To bychom opravdu šli hodně proti proudu, kdybychom to neudělali. Musíme zkrátka bojovat. Je skoro jisté, že pořádným surfováním na internetu naleznete levnější zboží. Otázka je, zda jeho nákup bude i výhodnější.

Jak to myslíte?

Těch důvodů je několik a ne vždy musí platit, ale mohou a většinou platí. Pokud naleznete zboží, které je rámcově o 200 Kč levnější než v kamenném obchodě, podobnou částku uhradíte na poštovném a balném. V okamžiku, kdy si takové zboží objednáváte, přestáváte být pánem toho doručení. Přepravní společnosti zpravidla doručují zboží v určitý čas, většinou když jste v práci. Pokud se jedná o poštu, musíte pak pro zboží stejně do kamenné pošty. Při tomto scénáři mi už kamenný obchod vychází schůdněji. Ale mám tím na mysli i to hlavní, zboží si v něm můžete „osahat“, vidět naživo. Autosedačku tu prakticky předvedeme, seznámíme s různými úskalími. Informace, které člověk pracně hledá na internetu a obětuje tomu drahocenný čas, může ušetřit tím, že mu ji podá pracovník, který s tímto výrobkem má mnohaleté zkušenosti.

Je dovážené zboží z Polska méně kvalitní?

Poláci jsou opravdu velcí výrobci dětského zboží a kočárků. Nechtěl bych paušalizovat. Přišlo by mi to nefér, a tak dělat to nebudu. Jsou kvalitní výrobky a nekvalitní. Jedná se trošku o prověřenost výrobce. Tu u nás můžeme garantovat. Ale osobně neumím garantovat, zda kočárek dovezený z Polska vydrží či nikoliv. Když nevydrží, má to zákazník obtížné s reklamacemi. Jsou opět složitější než u kamenného obchodu.

Snad ve všech profesích se projevuje zvýšená agresivita a sebejistota lidí. Pociťujete to i vy ve svém povolání?

Lidé jsou různí, každý zákazník potřebuje individuální přístup. Je to možná klišé, ale my jsme se vždy snažili řídit heslem „náš zákazník náš pán“. I přesto se však někdy stane, že s některým zákazníkem hledáme obtížně společnou řeč. Ale na druhou stranu jsou našimi zákazníky i celé rodinné klany, které pro korunu nemusí chodit vůbec daleko. Zachovávají nám věrnost, žádnou aroganci u nich nepozoruji. V tom procesu zajišťování co nejpohodlnějšího raného rodičovství nás berou za partnery, my jejich očekávání naplňujeme, a proto nám zůstávají věrní. Za to jsem rád.

Jaký sortiment tedy u vás můžeme koupit?

V nové prodejně jsme se nejvíce zaměřili na velký výběr autosedaček, dále vše co je potřeba pro miminko. Nabízíme kočárky, hračky, kojenecké potřeby, postýlky, jídelní židličky a hračky. Bude doplněn větším sortimentem dětského zboží internetový obchod www.beruska-prostejov.cz.  Jako doplněk si u nás zákazník může zakoupit nebo objednat zboží značky DEDRA (www.dedra-prostejov.cz pozn. red.). Jedná se o ekologickou drogerii, doplňky do domácnosti apod.

Myslíte si, že v té těžké konkurenci obstojíte?

 

Děláme proto vše, co je v našich silách. Kdybychom tomu nevěřili, tak bychom tu dávno nebyli. Ale tato práce nás baví, a když k práci přistupujete s láskou, spokojenost se většinou dostaví. (red)

Poslat nový komentář