Fotopostřeh: „Tramtadadadam“ aneb nezaměnitelný zvuk dvoutaktního motoru

Fotopostřeh: „Tramtadadadam“ aneb nezaměnitelný zvuk dvoutaktního motoru
Foto ber

Kdysi jich po našich silnicích jezdila spousta. Dnes jsou víceméně raritou, početný klub nadšenců jim ale zůstal. Řeč je o legendárním Trabantu, voze, který se vyráběl neuvěřitelných 33 let. Jedno "trsátko" zachytil redakční fotoaparát na parkovišti sídliště Hloučela. 

Od zahájení výroby na jaře 1958 do 30. dubna 1991, kdy byla ukončena, sjelo z výrobní linky národního podniku Sachsenring, Automobilové závody Zwickau, 3 096 099 Trabantů, z toho pouze 38 865 čtyřtaktů. Trabant byl prvním velkosériově vyráběným automobilem s karoserií z duroplastu. Díky své spolehlivosti, jednoduché konstrukci a relativně nízkým provozním nákladům si získal oblibu nejen mezi motoristy v bývalé NDR, ale i v zahraničí. Do tehdejšího Československa se začal Trabant dovážet začátkem šedesátých let. V roce 1990 byla vyexpedována jedna z posledních dodávek do Polska. Pro nezájem byly tyto vozy dále odprodány do Turecka, kde kvůli chybějícímu dovoznímu povolení 4 roky chátraly v přístavu. Nakonec putovaly stárnoucí vozy opět zpátky do Zwickau a byly prodány v roce 1995 jako unikátní série posledních "444" vozů Trabant. 

Vzpomínka bývalé trabantistky

„Koupila jsem Trabocha v roce 1991 za pouhé dvě stovky. Byl to nezmar, který v třeskuté zimě startoval na kubík éteru do válců. Odvezl všechno, babičkou počínaje a hromadou uhlí konče a dalo se v něm i spát. Navíc, nikdy nikde mě nenechal. Když chytl od zkratu, ohořelé kabely od baterky jsem omotala igelitkou a auto jelo dál. Rozhodně nebylo špatné, motory z Trabíků se dodnes po úpravě používají třeba v ultralightech. Tohle s žádným z motorů nových aut neuděláte. Takový autíčko už nikdo nevymyslí!“. (ber)

Poslat nový komentář