Mladé fazolky podporují trávení a jsou plné vitamínů

Mladé fazolky podporují trávení a jsou plné vitamínů
Ilustrační foto pixabay.com

Mladé fazolky podporují trávení a jsou plné vitamínů

Čerstvé zelené lusky fazolí ocení naše tělo i chuťové buňky. Platí za skvělou surovinu, protože jsou chutné a zdravé zároveň a lze je připravit mnoha způsoby. Lusky mohou být zelené, žluté i fialové.

Fazolové lusky mají hodně bílkovin, kyselinu listovou, vitaminy A, B, C i K, minerály jako vápník, fosfor, draslík, mangan, měď a železo. Jsou rovnocenným zdrojem vápníku srovnatelným s mlékem, což ocení především rodiče dětí s alergií na mléčnou laktózu. Fazole mají vysoký obsah nerozpustné vlákniny, která usnadňuje zažívání, i té rozpustné, která snižuje obsah cukru a cholesterolu v krvi. Zelené fazolky jsou zdrojem živin a zároveň mají nízkou kalorickou hodnotu. Obsažené železo zase zvyšuje energetickou hladinu.

Účinné antioxidanty v podobě vitaminů a minerálů, zejména manganu, na sebe vážou volné radikály, které zvyšují riziko vzniku zánětů, srdečně-cévních onemocnění a nádorů, poškozují DNA a urychlují stárnutí. Draslík přispívá k čištění stěn cév, snížení hladiny cholesterolu a regulaci krevního tlaku.

Díky vláknině bude naše trávení vyrovnanější, obnoví se vstřebávání živin a urychlí odbourávání tuků. Vyčistí se nám střeva, upraví vyprazdňování a střevní flóra bude v rovnováze.

Díky vitaminu K a vápníku zelené fazolky vyrovnávají proces stavby kostí. Protizánětlivými účinky pak zmírňují potíže s klouby.

Dušené zelené fazolky s několika kapkami olivového oleje a citronovou šťávou zmírňují  těhotenskou nevolnost. Vzhledem k obsahu kyseliny listové snižují riziko vzniku vrozených vad plodu.

Zelené lusky mají nízký glykemický index a obsahují vlákninu, proto zpomalují zvyšování hladiny cukru v krvi po jídle a jsou vhodné pro lidi trpící cukrovkou.

Kupujte fazolky svěží zelené barvy, nepoškozené a s tvrdou slupkou. Můžete si je také vypěstovat i v nádobě na balkoně. Sklízet budete už 8 týdnů po zasetí. Pokud vám lusky přezrají, můžete je nechat dozrát a sklidit semena. Ty je nutné namočit a uvařit. Syrová fazolová zrna, obzvláště ta červená, obsahují toxicky působící phytohemagglutinin, který může způsobit zažívací potíže. Varem se látka nicméně rozkládá a za 10 minut vaření se bezpečně odstraní. 

 

Zelené fazolky na tymiánu a česneku

400 g zelených fazolek, 2 stroužky česneku, 1 lžička tymiánu, 1 lžíce medu, 2 lžíce sójové omáčky, 1 špetka soli, 2 lžíce másla, 2 lžíce oleje

Čerstvé fazolky 10 minut povařte v osolené vodě a nechte okapat. Mražené fazolky dejte rovnou na pánev s kouskem másla a kapkou oleje, přidejte lžičku tymiánu a opékejte 7 minut. Pak osolte, přidejte prolisovaný česnek, promíchejte, přidejte sójovou omáčku a lžíci medu. Chvíli promíchávejte a restujte, dokud se chutě nepropojí. Můžete přidat i nakrájenou anglickou slaninu. Fazolky jsou vhodné jako zeleninová příloha ke grilovanému a pečenému masu i jako samostatné jídlo. (red

Poslat nový komentář