Retrobus vyjel na staronovou trasu. Dojede až do Liberce

Retrobus vyjel na staronovou trasu. Dojede až do Liberce
ilustrační foto Retrobus

Autobusová linka 780850 Prostějov-Brno, s víkendovým pokračováním přes Hradec Králové do Liberce, opět jezdí. Dálkovou linku zprovoznila firma Retrobus Tomáše Studeného. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo podle něj mnoho, mimo jiné nedostatek přímých spojů do Brna či Vyškova.

Kdy jste linku začali jezdit?

Linku jsme se rozhodli začít jezdit poté, co na této trase skončil z provozních důvodů i dopravce FTL. Končily jim licence a vzhledem k malému zisku na těchto linkách a nedostatku řidičů je logicky lepší zabezpečit primárně dotovanou linkovou dopravu. Z podobných důvodů skončil znojemský Psota, ČSAD Tišnov, téměř úplně přestal jezdit i brněnský Tourbus. Až na drobné výjimky tak zůstal na trase Prostějov-Brno jezdit pouze Arriva expres a vlak. Jako nadšenci nechceme nechat zahynout další tradiční spojení s důležitým městem. 

I když jsme se do realizace pustili hned poté, co se o zrušení řady spojů začalo mluvit, neskutečně dlouho vše viselo na úřadech, neboť vystavovaly licence na linky pro celý kraj a my museli čekat. To má za následek měsíc a půl dlouhou přestávku

Nač jste se zaměřili?

Nechtěli jsme nijak konkurovat Arriva expresu a zaměřili se tak na zastávkové spoje. Například Brodek, Drysice nebo Pustiměř ztratily přímé spojení s Brnem, stejně tak se z Prostějova nedá rychle dostat do Vyškova. Brno využívají ti, pro které je výhodnější konečná na ÚAN Zvonařka namísto centra, kam se právě expres hlavně ve špičku dlouze prodírá. 

V Prostějově kromě nádraží nabíráme také na Újezdě a Brněnské. Ani se zastávkami na trase není naše jízda výrazně delší než přímý spoj, z Prostějova do Brna reálně dojedeme za rovnou hodinu. 

Kdy jezdíte?

Jezdíme první ranní expresní spoj do Brna v 5:30 spojený s dosavadním v 5:40, který obsluhoval právě obce po trase, dopoledne má autobus využití v Brně, nazpět jede v pravé poledne z Brna. Na otočku z Prostějova školní spoj v 13:40, z Brna naposledy v 16:30 s příjezdem tak, aby cestující stíhali přestup na MHD a další okresní linky v čase okolo 17:45 hodin. 

Jaké máte poznatky z prvních týdnů fungování spoje?

Cestující jsme průběžně informovali a jsme rádi, že si někteří, ať už náhodou nebo očekávaně, spoje opět našli a zatím žádný den neskončil fiaskem. Každým dalším dnem je cestujících více, informace si předávají, spoje samozřejmě také náhodně najdou v internetových vyhledávačích. 

Bohužel se setkáváme i s negativními reakcemi. V jednu hodinu odpoledne přijedeme do Brodku, kde stojí hlouček lidí cestujících do Prostějova evidentně na odpolední směnu, bohužel jim marně vysvětlujeme, že z nařízení Krajského úřadu je nemůžeme v úseku Brodek-Prostějov přepravit, neboť za námi jede dotovaný spoj. Řada omezení v licenci napříč republikou je také důvodem, proč jsme se nesnažili jezdit až do Olomouce, stejným způsobem by nám byla zakázána i přeprava Prostějov-Olomouc k tolik žádané fakultní nemocnici a těch pár lidí, co bychom vezli od Brna nebo Vyškova, už by náklady autobusu nezaplatilo. 

Nabízíte cestujícím nějaké výhody?

I když největší sláva dálkových linek je dávno pryč, chceme udržet lidi ve veřejné dopravě co nejdéle. Připravili jsme dlouhodobou akci 9+1 zdarma, kdy cestující ke každé jízdence obdrží vylepený bod do kartičky a po devíti jízdách cestuje kamkoliv v rámci linky zdarma, klidně až v neděli do Liberce, odkud svážíme studenty na Moravu. Těm se líbí naše slevy na ISIC studentské průkazy. (red)

Poslat nový komentář