Sdílená kola se ve městě rozjedou 1. března. Přibydou i nové stanice

Sdílená kola se ve městě rozjedou 1. března. Přibydou i nové stanice
ilustrační foto

Vedení Prostějova se již delší dobu zabývá snižováním uhlíkové stopy v ovzduší a podporuje zdravý životní styl obyvatel. Jedním z kroků vedoucích ke zlepšení situace je zavedení bikesharingu.

„Výpůjčky kol v Prostějově již zdomácněly. Lidé si zvykli bicykly využívat, a to nejen proto, že se jedná o zdravý pohyb ve městě, ale také proto, že jde o nejrychlejší dopravu do pěti kilometrů. Půjčení i vrácení kola jim zabere pár vteřin a systém stanic odpovídá jejich potřebám. Levnější je již jen chůze," usmívá se první náměstek primátora Jiří Pospíšil.

Stoupající trend využitelnosti bikesharingu v Prostějově pokračoval také v loňském roce a statistiky hovoří o lehkém navýšení výpůjček oproti roku 2019 - opět atakovaly hranici 70 tisíc výpůjček.

„V některých měsících jsme překročili i desetitisícovou hranici, bohužel nám celkové statistiky kazil fakt, že rok 2020 byl nejdeštivějším za posledních 60 let a také díky pandemické situaci byl dost složitý. Je ale třeba říci, že zároveň otevřel dveře novým uživatelům, kteří začali upřednostňovat formu individuální dopravy namísto dopravy veřejné,“ doplňuje Pospíšil.

Například v republice využívá půjčování kol patnáct měst a je tak ušetřeno přibližně 237 tun CO2 oproti automobilové dopravě.

„V provozu bylo 120 kol, které využilo 8 413 uživatelů. Téměř 70 tisíc zápůjček mluví samo za sebe. Lidé takto ujeli téměř sto tisíc kilometrů, což se na životním prostředí města projevilo úsporou přibližně 10,7 tun CO2 oproti automobilové dopravě,“ vypočítává náměstek. Bohužel některé stanice musely být, na základě stálého vandalismu, trvale odstraněny. „Jedná se hlavně o stanici Kolářovy sady – workoutové hřiště. Zde docházelo opakovaně k ničení kol, někdy kola končila v přilehlém rybníčku,“ kroutí hlavou nad bezohledností některých uživatelů.

„Jak nás ujistil provozovatel bikesharingu – společnost N E X T B I K E  C Z E C H, pro zefektivnění využití této služby vyčlení více bicyklů tak, aby bylo v každém okamžiku minimálně 130 aktivních kol. Tento krok vychází i z nutnosti rozšíření stanic tak, aby byla kola dostupnější více lidem na více místech. Mají vytipované lokality, ve kterých by bylo možné přidat 5 až 10 stanic. Tyto nové stanice by firma průběžně monitorovala a následně vyhodnotila, jestli jsou efektivní. Jedná se hlavně o lokality: Vrahovická, Čechůvky, Husovo náměstí, Určická, Brněnská – hřbitov, Okružní a Fanderlíkova,“ uzavřel Pospíšil. (red)

Komentáře

Je to normální půjčovna!!!!!

Poslat nový komentář