dTest

Maminky, jaký dudlík má vaše dítě? Je zdravotně nezávadný?

ilustrační foto

Spotřebitelská organizace dTest otestovala 19 dudlíků pro děti starší šesti měsíců. Výsledky ukázaly hned několik varovných zjištění.

Bisfenol A (BPA) – látka, která může narušovat hormonální rovnováhu – se objevil u čtyř výrobků, a to dokonce i u dudlíků označených jako BPA free.

Mechanickou zkouškou navíc neprošel dudlík Nuk For Nature, ze kterého se při testování uvolnily drobné části – odporuje tak evropské normě EN 1400.

dTest upozorňuje, že rodiče by měli být obezřetní a vybírat šidítka pečlivě – kaučukové savičky se ukázaly jako odolnější než silikonové. (zdroj MMP)

https://www.dtest.cz/testy-vyrobku-1216/test-dudliku-2025?utm_source=GoC...

Chystáte se na zahraniční dovolenou? Co si předem pohlídat?!

ilustrační foto

Chystáte se na řecký ostrov. Zaujaly vás tamní památky i odlehlé pláže. Jenže vše, co nutně potřebujete vidět, je rozeseto po celém ostrově. Než byste platili taxi nebo spoléhali na místní veřejnou dopravu, nabízí se zapůjčit auto či skútr. Přinášíme vám tipy, co si pohlídat, než se pustíte do rezervace, případně vyzvednutí vozidla.

Rezervujte předem

dTest: Temná strana rychlé módy

ilustrační foto

dTest se společně s dalšími 24 spotřebitelskými organizacemi z celé Evropy a pod koordinací organizace BEUC podílí na podání stížnosti k Evropské komisi a evropským dozorovým orgánům proti společnosti SHEIN kvůli používání klamavých technik, tzv. „dark patterns“. Tyto praktiky tlačí spotřebitele k nákupům, které původně neměli v úmyslu uskutečnit, a přispívají tak k ekologickým a společenským problémům spojeným s odvětvím tzv. rychlé módy.

Na základě nových výzkumů, včetně studií spotřebitelských organizací napříč Evropou, poukazujeme na to, jak tyto nezákonné praktiky vedou ke zbytečnému utrácení a finančním ztrátám spotřebitelů, šíření nebezpečných oděvních výrobků v Evropě, a brání spotřebitelům v jejich snaze přispívat k ekologické transformaci.

Co dělat, když se dárek rozbije?

ilustrační foto dTest.cz

Věděli jste, že dárce může obdarovanému postoupit právo reklamovat? Ale co když pořídil zboží ve výprodeji či v akci? A jak je to s darovanými poukázkami či vouchery na zboží, pokud propásnete datum jejich platnosti? Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém je v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží pochází od něj a že je v záruce. K tomu je obvykle nezbytná účtenka nebo pomoc člověka, který dárek koupil.

Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím, v našem případě tedy dárcem. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce, pokud své právo nepostoupí jiné osobě. V praxi většinou nikdo neověřuje, zda osoba, která reklamuje a přinese všechny doklady, byla skutečně kupujícím; často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji jim však postačí účtenka či faktura.

Podepsali jste potvrzení podomnímu prodejci? Možná jste uzavřeli novou smlouvu

ilustrační foto znak dTest

Podomní prodejci energií se často nerozpakují lhát o výhodnosti své nabídky, někdy se dokonce vydávají za zástupce distributora nebo pracovníka Energetického regulačního úřadu. Rozšířenou praktikou je i to, že vám předloží k podpisu dokument, který údajně pouze potvrzuje převzetí nabídky k uzavření nové smlouvy o dodávkách energií. Jindy může prodejce tvrdit, že potřebuje váš podpis pro zaměstnavatele jako potvrzení své návštěvy u vás doma. Z podpisu takového dokumentu se ovšem může vyklubat nová smlouva s jiným dodavatelem nebo dodatek k vaší stávající smlouvě. 

„V naší spotřebitelské poradně se pravidelně setkáváme s tím, že podomní prodejce podstrčí nic netušícím spotřebitelům k podpisu smlouvu o dodávkách energií. Základní rada zní: nic podomnímu prodejci nepodepisujte a v klidu si předložený dokument po odchodu prodejce prostudujte a případně se mu poté ozvěte. Kontakt na sebe mu raději nedávejte, aby vás neobtěžoval svými nabídkami,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

dTest varuje před společností IQ TELESHOPPING!

ilustrační foto znak

 

V poslední době se množí stížnosti spotřebitelů na společnost IQ TELESHOPPING s.r.o. Je učebnicovým příkladem pořadatele předváděcích akcí, který ukazuje, proč je tak obtížné získat zpět desítky tisíc korun za nechtěné předražené zboží. Po obchodníkovi se totiž po akci jednoduše slehne zem.

„I když mají spotřebitelé zákonem garantované právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží, bohužel jim to pravděpodobně nepomůže. Toto právo je totiž obtížné uplatnit. Zaprvé v sídle společnosti není nikdo k zastižení a vracené zboží nikdo nepřebírá. Obchodník se často přejmenuje nebo změní sídlo. A zadruhé tyto společnosti nemívají žádný majetek, takže šance na vymožení peněz soudní cestou je mizivá,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.