STK

Místo dvou dokladů jeden. Stávající technické průkazy zůstávají platné, na STK osvědčení nezadrží

ilustrační foto MD

Od 1. ledna 2024 vstoupila v platnost nová pravidla týkající se technických průkazů. Největší změnou je to, že již nebudou nově vydávány velké technické průkazy. Tyto průkazy a osvědčení o registraci v ozidla (ORV) nahradí jediný doklad, kde jsou ty nejdůležitější technické parametry motorového vozidla. Místo dvou dokladů tak bude tištěn jen jeden. Klíčové je, že stávající doklady zůstávají nadále v platnosti. Doklady budou odebrány pouze v případě změny, např. prodeje vozidla.

Žádné plošné vybírání „velkých technických průkazů“ se tedy neděje. V případě nového vozidla dostanete již rovnou nové ORV, tedy jeden doklad. Všechny údaje o autě z registru silničních vozidel můžete kdykoli získat k ověření hned čtyřmi různými způsoby. Přes Portál dopravy, Portál občana, portál dataovozidlech.cz a aplikaci eTechničák. Druhé dvě jmenované možnosti mají navíc tu výhodu, že u nich není pro kontrolu dat nutné mít elektronickou identitu. Dále je ale stále možné požádat o výdej dat z registru silničních vozidel na úřadě.

STK fungují v běžném režimu. Neodkládejte pravidelnou technickou prohlídku!

ilustrační foto portalridice.cz

Ministerstvo dopravy doporučuje již neodkládat prodlouženou platnost technických kontrol a vyrazit na pravidelnou prohlídku. Evropské nařízení Omnibus II sice prodloužilo lhůty pravidelných prohlídek o 10 měsíců u těch, kterým skončila či skončí lhůta a platnost technické způsobilosti mezi 1. září 2020 a 30. červnem 2021. Nyní již ale epidemiologická situace většinou nebrání návštěvám stanic technických kontrol, proto by řidiči měli svá vozidla k prohlídkám přistavit. Prioritou je bezpečnost na silnicích.

STK fungují v běžném režimu, doporučujeme tedy neodkládat pravidelnou technickou prohlídku

„Stanice technických kontrol fungují v běžném režimu a je možné je bez problémů navštívit. Proto již doporučujeme všem majitelům vozidel, aby nečekali na konec prodloužené platnosti technické prohlídky, a vyrazili na ni již teď, pokud jim v tom nebrání zdravotní důvody,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Prostějovem řinčely plechy. Při jedinečných crash testech

Repro foto ZZIP

V minulých dnech se do ojedinělého projektu crash testů postili pracovníci STKm Prostějov. Testovali, pravděpodobně jako první v České republice, následky střetu autobusu s osobním autem.

„Získali jsme autobusy, se kterými jsme mohli zkoušky uskutečnit,“ uvedl provozní ředitel firmy Leo Dadák.  V areálu jedné z prostějovských firem pro výkup kovového šrotu pak pracovníci vyzkoušeli řadu situací, mimo jiné následky nárazu osobní Felicie do boku autobusu.

„Chtěli jsme si ověřit, zda výpočty korespondují s reálnými následky dopravních nehod, doplnil Dadák s tím, že se, mimo jiné, měřila rychlost a vyhodnocovaly deformace vozidel po nárazu. (ber)

Stanice měření emisí budou od prosince fotografovat všechny kontrolované vozy

ilustrační foto MD ČR

Stanice pro měření emisí budou mít od 1. prosince povinnost pořizovat fotodokumentaci měřených vozidel. Stanice zároveň budou připojeny do Informačního systému stanic technické kontroly, do kterého budou obrazový záznam a výsledky měření on-line ukládat. Stejný systém už od ledna 2016 funguje na STK. Novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích ale rozšířila povinnost obrazového záznamu i na stanice měření emisí.

Nový způsob zaznamenávání měření emisí by měl zabránit podvodům s kontrolami. Už nebude možné, aby vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, odjelo na jinou. V protokolech totiž budou zaznamenávány časy a doba kontrol. Stejně jako na STK bude mechanik na emisích dokumentovat pohled na vozidlo zepředu i zezadu, výrobní štítek, tachometr a VIN kód. Pořízené snímky poslouží i jako další zdroj kontroly počtu najetých kilometrů. Změna zároveň zjednoduší administrativu na SME.