Legenda mezi minivozítky: BMW Isseta

Legenda mezi minivozítky: BMW Isseta
Foto ber
Další fotky: 
Legenda mezi minivozítky: BMW Isseta
Legenda mezi minivozítky: BMW Isseta
Legenda mezi minivozítky: BMW Isseta

Tohle autíčko bylo k vidění vloni v květnu na srazu auto a moto veteránů před prostějovskou radnicí. BMW Issetta byla vyráběna v letech 1953-1958, a to v licenci. Automobilce ale paradoxně zachránila život.

Stejně jako většina velkých továren to mělo BMW po druhé světové válce nahnuté. Několik chybných rozhodnutí poslalo automobilovou divizi na samotné dno a vedení firmy už přestávalo mít trpělivost s dotováním výroby vozů ziskovou produkcí motocyklů.

BMW Isetta se přesně trefil do vkusu zákazníků. Vznikla v Itálii jako Iso Isetta. Společnost stavějící motocykly a chladící zařízení se rozhodla zkusit výrobu malých masových automobilů, které by si mohl dovolit každý pracující člověk. Konstruktéři Ermenegildo Preti a Pierluigi Raggi už v roce 1952 přišli s návrhem auta, které bylo velmi jednoduché na výrobu, lehké, prostorné a k pohonu mu stačil existující motocyklový motor.  Návrh byl prakticky ihned schválen a pojménován Isetta, což v překladu znamená "Malé Iso". Sériový exemplář se představil na autosalonu v Turíně a způsobil doslova senzaci. Jednalo se o naprosto revoluční design, kdy se do vozu vstupovalo zepředu a celé řízení se otevíralo společně s dveřmi. Vůz byl velmi lehký a stačil mu motocyklový motor, takže měl maximální rychlost 85 km/h a spotřeboval mezi 4 a 6 litry na 100 km podle způsobu užívání. Ačkoli šlo o velmi primitivní automobil (technicky to byl spíše kapotovaný skútr), přinesl několik chytrých řešení.

Topení bylo za příplatek, ale prostor často vyhřál motor pracující pod podlahou vzadu. V letních měsících zase ventilaci řešila dobře navržená aerodynamika - stačilo pootevřít okno a střechu.

Jenže Isetta nebyla hlavním cílem Renza Rivolty, šéfa společnosti. Ten vyjednával o prodeji licence a vedle Francie, Brazílie, Belgie, Španělska a Velké Británie jí prodal právě i do Německa společnosti BMW. BMW převzalo z velké části design vozu, ale provedlo několik úprav.  Místo licenčního motoru použila automobilka vlastní vzduchem chlazený motocyklový jednoválec o objemu 0,25 l, který měl výkon 12 koní. Maximální rychlost 85 km/h stačila a od dubna 1955 vyrobilo BMW za prvních 8 měsíců zhruba 10 000 aut. Isetta byla oblíbená i z toho důvodu, že ji bylo možné řídit bez řidičáku na auto, stačil na motocykl. A dalším důvodem oblíbenosti byla cena. První model stál v roce 1955 přesně 2550 marek, na což průměrný Němec vydělával zhruba půl roku.Mezi roky 1956 a 1962 vyrobila automobilka celkem 161 360 vozů BMW Isetta, vedle základních verzí s jedním kolem vzadu vznikaly i verze s dvoukolem, které byly označovány jako exportní. Vozidlo se brzy změnilo z pouze levného dopravního prostředku pro masy v módní doplněk.

Sehnat dnes BMW Isetta není až takový problém, protože byl vyroben velký počet aut. Je ale zvláštní, jak dokáže kultovní postavení zahýbat s cenou. Připravte si aspoň 200 000 korun na sotva pojízdný polovrak vyžadující renovaci. Zrenovované vozy vás klidně mohou přijít i na více než půl milionu. (ber)

Poslat nový komentář