Kraji hrozí omezení dopravní obslužnosti o 40 procent, varuje náměstek Mačák

Kraji hrozí omezení dopravní obslužnosti o 40 procent, varuje náměstek Mačák
ilustrační foto

Kraji hrozí omezení dopravní obslužnosti až o 40 procent. Tvrdí to náměstek hejtmana Olomouckého kraje pro dopravu Alois Mačák v reakci na navrhované změny v plnění Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou.

„Memorandum je jedním ze základních pilířů směrem k dopravní obslužnosti, která je dlouhodobě naší prioritou. Nyní se však dostáváme do situace, že může dojít k demontáži tohoto memoranda, které uzavřely kraje s tehdejší vládou Jana Fischera a Českými drahami,“ prohlásil krajský náměstek. Podle něj jsou totiž v současnosti vedena jednání, aby od 1. ledna 2014 nebylo memorandum plněno. „Ministerstvo dopravy navrhuje, aby financování regionální železniční dopravy šlo přes rozpočtové určení daní. To však nemusí při kondici české ekonomiky zajistit částku 2,6 miliardy, kterou nyní dostáváme na základě memoranda,“ vysvětlil podstatu plánovaných změn Mačák. Přes Asociaci krajů proto nyní vede jednání, aby ministerstvo svůj názor ještě přehodnotilo. Pokud by totiž stát přestal své závazky plnit, přišel by Olomoucký kraj o 210 milionů korun, což by mohlo podle Mačáka omezit dopravní obslužnost až o 40 procent. „A to je velký zásah do systému veřejné dopravy,“ varuje Alois Mačák. Volné ruce pro krajeMinisterstvo dopravy chce ke změně sáhnout, aby krajům rozvázalo ruce při nakládání s veřejnými prostředky, určenými na dopravu. Nyní jsou totiž peníze posílány striktně na vlaky, a pokud je kraje nevyčerpají, zbylou částku vracejí. Změna může podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury vést k lepší koordinaci veřejné dopravy, protože nyní se některé vlakové a autobusové spoje kryjí. Kraje by navíc změnou získaly jistotu, že jim peníze zůstanou i po vypršení memoranda. To bude platit do roku 2019. Premiér Petr Nečas i ministr financí Miroslav Kalousek již dříve zpochybnili právní závaznost memoranda, přesto v posledních dvou letech došlo vždy k jeho naplnění. „Myslíme si, že pokud bylo uzavřeno memorandum, není důvod tuto kontinuitu přerušovat,“ oponuje náměstek Mačák. Navíc dodává, že stát si všechny závazky plynoucí z dohody neplní. „Stát dlouhodobě neplatí za inflaci, jak se zavázal, což dnes znamená výpadek přes 420 milionů korun,“ vypočetl náměstek. Navíc upozornil, že krajům hrozí další komplikace v provozování regionálních železničních spojů. „Od 1. července tohoto roku by měla být zdražená dopravní cesta, a to tak, že za osobní vlaky by navýšení platilo pouze pro kraje. Pokud by toto zdražení prošlo, tak pro Olomoucký kraj by to od prvního července do konce roku znamenalo náklady ve výši 8,5 milionu korun, příští rok pak 17 milionů.“ Přestože zvýšení je již zaneseno v cenovém věstníku ministerstva financí, kraje rovněž v této věci povedou ještě jednání.(zkl)

Poslat nový komentář