Tísňová linka 112 nabízí neustále nové možnosti využití

Tísňová linka 112 nabízí neustále nové možnosti využití
ilustrační foto

Stalo se již tradicí, že si Evropané každoročně 11. února připomínají Evropský den linky 112 (11. 2.). Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se lidé v nouzi mohou dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie.

Příjem tísňových volání a řešení událostí, které se odehrají nejen v rámci České republiky, ale také v jiných zemích Evropy, je pro operátory již běžnou praxí. Hasiči v posledních letech pomohli mnoha Čechům, kteří se v zahraničí ocitli v nouzi (z medializovaných případů šlo např. o pomoc řidiči kamionu, kterému se v Anglii udělalo nevolno nebo o pomoc dívce, která se ztratila v Bulharsku).

Poslední takovýto případ řešili operátoři olomoucké tísňové linky 112 v neděli 3. února 2019. Když v 6:38 hodin přišlo na tísňovou linku volání o pomoc, nikdo netušil, že bude následovat několikahodinový kolotoč volání, komunikace v angličtině, spolupráce s výjezdovou jednotkou zdravotníků z Londýna, ale hlavně, že půjde o příběh se šťastným koncem.

Na tísňovou linku 112 se obrátil dispečer prostějovské tranzitní firmy, že jeden z jeho zaměstnanců, který stojí s kamionem ve Velké Británii na odstavném parkovišti, má zdravotní problémy. Podle popisu se jednalo o příznaky cévní mozkové příhody. Řidič nebyl jazykově vybaven, jeho zhoršující se zdravotní stav komplikoval vzájemnou komunikaci a situace, do které se dostal, ho velmi stresovala. I přes všechny tyto faktory se ho olomouckým operátorům podařilo uklidnit a přivolat mu pomoc. Za využití Databáze čísel evropských center tísňového volání zajistili postupnými systematickými kroky operátoři předání tísňové informace na londýnskou ambulanci a ve spolupráci s dispečerem firmy a GPS souřadnicemi identifikovali přesnou polohu kamionu.

Vzhledem k tomu, že nemocný řidič nebyl schopen domluvit se anglicky, zůstala jedna z olomouckých operátorek na telefonu a po celou dobu ošetření tlumočila a konferovala hovor

mezi zdravotníky a pacientem. Po dvou hodinách od prvotní informace se muž dostal do jedné z londýnských nemocnic.

Český občan tak obdržel potřebnou lékařskou pomoc v zahraničí, i když sám nebyl schopen se se zdravotníky domluvit a olomoucká 112 se zase posunula o kousek dál – nejen že zprostředkovává přivolání pomoci českým občanům v zahraničí, ale umí i pomoci při komunikaci mezi záchranáři a pacientem v zahraničí.

 

Historie linky 112

O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. K 1. lednu 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR a používá se souběžně se současnými národními linkami tísňového volání 150 - hasiči, 155 – zdravotnická záchranná služba a 158 - policie. V roce 2005 pak bylo dokončeno budování telefonních center linky 112. Od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112, jejímž provozovatelem je Hasičský záchranný sbor ČR.

Současnost

Telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá na tísňovou linku.

Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek. (red)

Poslat nový komentář