Divadelní sbormistryně Irena Pluháčková Prostějovákům přeje Županiče

Irena Pluháčková tráví divadelní prázdniny na Hané, snímek z olomouckého Dolního
Irena Pluháčková tráví divadelní prázdniny na Hané, snímek z olomouckého Dolního náměstí.

Narodila se v Prostějově, po studiu pedagogiky odešla k hudebnímu divadlu. Stala se jednou z nejvýznamnějších osobností českého muzikálu a operety. Irena Pluháčková se i po letech na Hanou ráda vrací.

Její práci divák v hledišti nevidí. Ovšem muzikálové produkce mají její jméno v adresáři na jednom z prvních míst. Irena Pluháčková stojí u zrodu muzikálů, vede jejich přípravu od samého začátku až po slavnostní premiéru. Oslovují ji často i samotní zpěváci, když potřebují nacvičit své vystoupení, paní Irena je totiž také korepetitorkou. To je ten člověk, který sedí za klavírem, při zkoušce nahrazuje orchestr, a naučí zpívat přesně podle notového partu. „Nejsem ale učitelkou zpěvu, ke mně chodí už hotoví zpěváci,“ podotýká Irena Pluháčková. 

Do Prostějova pořád jezdí, ostatně „pražštinu“ z její řeči neuslyšíte, i když v hlavním městě působí desítky let:  „Po celý život mám svůj moravský přízvuk a jsem na to hrdá. Když jsem na jevišti Divadla Metro hrála v roli klavíristky, Valérie Zawadská mi při zkoušce chytla do klavíru, a já ze sebe vyhrkla: 'Do teho mi nehrab!' Oni se mohli potrhat smíchy a tahle replika ve hře už zůstala.“ 

Divadelní prázdniny tráví na Hané, ale už teď mluví o nejbližší práci, jež ji na podzim čeká. Bude to muzikál Kdyby tisíc klarinetů, který známe z filmu autorské dvojice Jiří Suchý a Jiří Šlitr. Jevištní podobu uvede pražské Divadlo Pod Palmovkou, premiéra se koná 19. října. „Bude to náročné o to víc, že pracuji s činoherci, ale po prvních úspěšných červnových zkouškách se už na to moc těším,“ poznamenává paní Irena. Je proslulá svou náročností a přísností. „Naposledy mi pan Suchý říkal: 'Já vím, že jste tvrdá, ale také vím, že to k něčemu vede.' Určitě jsou lepší sbormistři, než jsem já, ale té energie, co do toho dávám, té zabejčenosti a tvrdosti, to je základ. Vždycky jsem dokázala každého  'zmermomocnit' k práci. O tom to je, jak je u divadla člověk na lidi hodný a jemný, tak to k ničemu nevede,“ vyznává se hudebnice.

O správnosti jejího profesionálního přístupu svědčí, že svého času byla mezi sbormistry hudebních divadel v tehdejším Československu jedinou ženou. A další zajímavostí, o které se moc neví, je její spolupráce s Ladislavem Županičem. Dva prostějovští rodáci řídili největší hudební divadlo u nás - v pražském Karlíně. Županič byl ředitelem, Pluháčková vedle sbormistryně jeho zástupkyní. O tom, že Ladislav Županič letos kandiduje za Prostějovsko do Senátu, bývalá kolegyně ví. „Málokdo zná Laďu jako já. Diváci ho mají zapsaného z jeho úspěšných filmových a televizních rolí, ale já ho poznala i jako velmi schopného manažera, který řídil divadlo s mnoha stovkami zaměstnanců. A také jako člověka, který má své pevné názory, za nimiž si stojí za všech okolností. Je to navíc velký prostějovský patriot, pro náš region by to byl v Senátu opravdový přínos, přeji to nejen jemu, ale i všem lidem z Prostějovska,“ vzkazuje Irena Pluháčková.

(red)

 

 

Irena Pluháčková (* 19. 10. 1942) patří mezi nejvýznamnější české sbormistry a korepetitory. Po maturitě na gymnáziu v rodném Prostějově studovala hudbu na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a tam nastoupila do Divadla Oldřicha Stibora jako sbormistryně operetního souboru. Operetnímu a muzikálovému žánru zasvětila celý svůj profesní život. Z olomouckého angažmá přešla do Prahy do Hudebního divadla v Karlíně, kde se podílela na celé řadě vynikajících inscenací. Pražskému angažmá, s výjimkou několika sezón, kdy vedla sbor souboru Zpěvohry Národního divadla v Brně, zůstala věrná. V Praze spolupracuje se soukromými produkcemi na uvádění světových muzikálových titulů - Bídníci, Jesus Christ Superstar (koncertní provedení), Miss Saigon, Evita, Chicago, Někdo to rád horké a další. V době svého působení v Brně byla pedagožkou na Janáčkově akademii múzických umění, v Praze řadu učila na Konzervatoři Jaroslava Ježka, posléze na Mezinárodní konzervatoři.

Poslat nový komentář