Ekologická daň z aut se zvedne, plánují ministerstva

Ekologická daň z aut se zvedne, plánují ministerstva
ilustrační foto sroty.cz

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o deset až 15 let staré vozy, které splňují emisní normu Euro 3. Na návrhu trvají ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí.

Podle Sdružení automobilového průmyslu povinnosti platit daň v současnosti podléhá kolem 1,8 milionu aut, která plní jen méně přísné normy Euro 2 a nižší. Nově by se jejich počet měl zvednout na tři miliony aut z celkového počtu 4,9 milionu vozidel, registrovaných v České republice. Majitelé vozidel poplatek zaplatí pouze jednou při dovozu ojetého auta, nebo při prvním převodu na dalšího majitele. Od rozšíření poplatku na mladší vozy si ministerstva slibují omlazení tuzemského vozového parku, který s průměrným stářím přes 14 let patří k nejstarším v Evropě.

Problém starého vozového parku má pomoci řešit i zvýšení poplatků pro vozy patřící pod normu Euro 1 (a to z 5 000 na 10 000 korun) a Euro 2 (ze 3 000 na 5 000 korun). Platba o dani bude zanesena v technickém průkazu. Výnos z poplatků má jít do fondu na financování ekologické likvidace autovraků.

Motivace k nákupu? Ani omylem

Změna, která by měla nově postihnout i ty, kdo si chtějí pořídit třeba ojetou Fabii či Octavii, se mezi dotázanými s nadšením nesetkala. „Můžete mi říct, kdo si může koupit nové auto za dejme tomu 300 tisíc? Nebo si na krk uvázat splátky v podobě leasingu? Stará auta prostě budou jezdit tak dlouho, dokud to půjde,“ sdělil PvNovinkám názor pětačtyřicetiletý Pavel.

Stejně odpověděl i další z dotázaných. „Mám Felicii z roku 1999, to je moje první a také poslední nové auto. Na jiné nové už se nezmůžu nikdy, taky by mi k ničemu nebylo, když jezdím do města na nákupy a k lékaři. Opečovávám ji, tak se mnou prostě umře. Podobné zákony považuji za sprostou zlodějnu, nic jiného,“ konstatoval šedesátiletý Jaroslav. (ber)  

Poslat nový komentář