Ekologická daň i na auta z roku 2005 se odkládá

Ekologická daň i na auta z roku 2005 se odkládá
ilustrační foto sroty.cz

V České republice jezdí 1,2 milionu aut vyrobených v letech 2000 až 2005. Vláda před časem schválila plán, podle kterého se při jejich první přeregistraci či dovozu z ciziny měl platit ekologický poplatek tři tisíce korun. Teď od návrhu couvla, protože by to nevedlo k původnímu záměru, omlazení vozového parku.

S nápadem přišel ministr životního prostředí  Richard Brabec  v novele zákona, který řeší, co s výrobky, jimž skončí životnost. Poplatek za výše zmíněné vozy, které plní emisní normu euro3 chtěl zavést od roku 2018. Důvodem byla motivace řidičů, aby dávali přednost mladším vozům – průměrný věk aut, které se po našich silnicích pohybují, je druhý nejvyšší v EU, 14,3 roku.

"Původně navrhovaná výše poplatku by toho asi moc nevyřešila. Jsou to i auta z roku 2005, takové může stát do sta tisíc korun. Tři tisíce nikomu nezabrání si takový vůz koupit a z poplatku, který má zabránit stárnutí vozového parku, se rázem stává daň. Což nechceme," řekl Brabec Hospodářským novinám.

Ekologické poplatky za registrace starých aut zavedla vláda v roce 2009. Nyní se platí 10 tisíc korun za auta vyrobená před rokem 1993, pět tisíc za auta z let 1993 až 1995 a tři tisíce za modely do roku 2000. Součástí Brabcova návrhu bylo kromě zpoplatnění registrace vozů s normou euro 3, které jsou dnes zdarma, i zvýšení zbylých poplatků. A to z pěti na deset tisíc a ze tří na pět tisíc.

Jestli k tomu dojde, je ale také otázkou. "To ještě není uzavřené a není rozhodnuto, jestli to půjde nahoru. Měly se zvyšovat, ale znovu jsme o tom diskutovali. Uvidíme," odpověděl HN. 

Motivace k nákupu? Ani omylem

Změna, která by měla nově postihnout i ty, kdo si chtějí pořídit třeba ojetou Fabii či Octavii, se mezi dotázanými s nadšením nesetkala. „Můžete mi říct, kdo si může koupit nové auto za dejme tomu 300 tisíc? Nebo si na krk uvázat splátky v podobě leasingu? Stará auta prostě budou jezdit tak dlouho, dokud to půjde,“ sdělil PvNovinkám názor pětačtyřicetiletý Pavel.

Stejně odpověděl i další z dotázaných. „Mám Felicii z roku 1999, to je moje první a také poslední nové auto. Na jiné nové už se nezmůžu nikdy, taky by mi k ničemu nebylo, když jezdím do města na nákupy a k lékaři. Opečovávám ji, tak se mnou prostě umře. Podobné zákony považuji za sprostou zlodějnu, nic jiného,“ konstatoval šedesátiletý Jaroslav. (ber)  

Poslat nový komentář