ekologická daň

Ekologická daň i na auta z roku 2005 se odkládá

ilustrační foto sroty.cz

V České republice jezdí 1,2 milionu aut vyrobených v letech 2000 až 2005. Vláda před časem schválila plán, podle kterého se při jejich první přeregistraci či dovozu z ciziny měl platit ekologický poplatek tři tisíce korun. Teď od návrhu couvla, protože by to nevedlo k původnímu záměru, omlazení vozového parku.

S nápadem přišel ministr životního prostředí  Richard Brabec  v novele zákona, který řeší, co s výrobky, jimž skončí životnost. Poplatek za výše zmíněné vozy, které plní emisní normu euro3 chtěl zavést od roku 2018. Důvodem byla motivace řidičů, aby dávali přednost mladším vozům – průměrný věk aut, které se po našich silnicích pohybují, je druhý nejvyšší v EU, 14,3 roku.

Ekologická daň z aut se zvedne, plánují ministerstva

ilustrační foto sroty.cz

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o deset až 15 let staré vozy, které splňují emisní normu Euro 3. Na návrhu trvají ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí.

Podle Sdružení automobilového průmyslu povinnosti platit daň v současnosti podléhá kolem 1,8 milionu aut, která plní jen méně přísné normy Euro 2 a nižší. Nově by se jejich počet měl zvednout na tři miliony aut z celkového počtu 4,9 milionu vozidel, registrovaných v České republice. Majitelé vozidel poplatek zaplatí pouze jednou při dovozu ojetého auta, nebo při prvním převodu na dalšího majitele. Od rozšíření poplatku na mladší vozy si ministerstva slibují omlazení tuzemského vozového parku, který s průměrným stářím přes 14 let patří k nejstarším v Evropě.