Pamatujete. Nesmrtelná „ventra“ neboli „vétřieska“
Praga V3S, vůz původně vyráběný pro armádu (odtud i označení – vojenský třítunový speciál), oslaví za dva roky neuvěřitelné 70. narozeniny. Vyrábět se totiž začala už v roce 1953.
Vzpomněla jsem si na ni při pohledu na stavbu u jedné z prostějovských autodílen. Omšelý kabátek a stáří pragovce nic neubírají z pracovního výkonu. Stále dokáže zvednout až 8 tun a myslím, že bude pomáhat na stavbách ještě mým pravnoučatům. Díky spotřebě až 30 litrů na 100 km, rychlosti nejvíc 60 km/hod a nekomfortu jízdy stojí i tahle pevně zapatkovaná a odvádí poctivě svou práci.
Tento fantastický stroj s šestiválcovým motorem jednoduchým jak facka se díky dvěma zadním nápravám nebořil ani při jízdě ve velmi měkké půdě. Auto je například schopno vyšplhat na 40 centimetrů vysokou kolmou překážku, dokáže projet až metr hlubokou vodu.
Horší už to měl řidič. Jak říká můj bratr, který s V3S odjezdil celou vojnu, hluk z motoru byl už po ujetí pár desítek kilometrů k nevydržení, každá větší nerovnost vyhazovala ze sedačky. Chybí posilovač řízení a převodovka není synchronizována. (ber)
Poslat nový komentář