Moravské divadlo skládá hold závodnici Elišce Junkové. Hraje v něm i Bugatti T35

Moravské divadlo skládá hold závodnici Elišce Junkové. Hraje v něm i Bugatti T35
Foto Moravské divadlo Olomouc
Další fotky: 
Moravské divadlo skládá hold závodnici Elišce Junkové. Hraje v něm i Bugatti T35
Moravské divadlo skládá hold závodnici Elišce Junkové. Hraje v něm i Bugatti T35
Moravské divadlo skládá hold závodnici Elišce Junkové. Hraje v něm i Bugatti T35

Možná nejznámější olomoucká rodačka, šarmantní a odvážná žena, která se nebála být nejlepší a pokořit ostřílené muže. Automobilová závodnice a ve své době nejrychlejší žena světa Eliška Junková ožije i se svou Bugatti T35 na jevišti Moravského divadla v muzikálu ELA!, který napsal Tomáš Syrovátka a k němuž Filip Tailor složil hudbu. Režie inscenace, jež vznikala na míru olomoucké činohře, se ujme šéf souboru Roman Vencl. V roli Ely diváci uvidí Natálii Tichánkovou a Vlastu Hartlovou. Světová premiéra se uskuteční v pátek 3. května.

Eliška Junková se narodila jako Alžběta Pospíšilová v roce 1900 v Olomouci. Po studiích nastoupila do nově vznikající pobočky Pražské úvěrní banky, kterou v Olomouci zakládal Čeněk Junek. Vzal si ji s sebou i do Brna, kde otevíral další pobočku. Eliška se zde věnovala studiu jazyků, dokonce studovala hudbu u Leoše Janáčka, toužila cestovat a poznat svět. Odjela na stáž do Francie, kde se opět setkala s Čeňkem a navštívila s ním pařížský autosalon. Na něm se společně zamilovali do stroje Bugatti T30 a začala se psát jejich společná závodní historie a láskou naplněný vztah.

V době, kdy ženy v Československu teprve získaly volební právo, Ela složila řidičské zkoušky a začala závodit v ryze mužském sportu. Úspěchy se dostavily záhy, ve svém voze Bugatti T35 zvítězila na závodech doma i v zahraničí. Vrcholem kariéry byla účast na sicilském závodě Targa Florio v roce 1928, na kterém se i za neuvěřitelně těžkých podmínek v celkovém pořadí umístila pátá a získala několik dílčích cen. Rozjetou kariéru ale v témže roce utnula nehoda, při níž Čeněk přišel o život.

Eliška Junková je dodnes legendou a inspirací, a to nejen díky svým výsledkům v motorsportu.

„Naprosto zásadní pro inscenaci je spolupráce s Ladislavem Samohýlem, jehož rodina si byla s paní Junkovou mimořádně blízká. Tatínek pana Samohýla ji například v roce 1966 doprovázel na jubilejní 50. ročník sicilského závodu Targa Florio, kde společně jeli vzpomínkovou jízdu veteránů. Právě díky Elišce také začali Samohýlovi sbírat veterány, aby dnes měli největší soukromou sbírku v republice,“ vysvětlil šéf činohry Roman Vencl, jakým způsobem se podařilo, aby se hlavní „rekvizitou“ inscenace stala naprosto věrná a funkční replika závodního vozu Bugatti T35, se kterým Junková dosáhla svých největších úspěchů. „S nápadem na zapůjčení přišel sám pan Samohýl a my jsme jeho štědrou nabídku s radostí přijali.“

Hru napsal dramatik a bývalý dlouholetý dramaturg libereckého divadla Tomáš Syrovátka přímo pro Moravské divadlo Olomouc. Na jeho text složil hudbu hudebník Filip Tailor,  aby na text Tomáše Syrovátky složil hudbu.

Na jevišti se potkávají Elišky hned dvě. Mladou Elu, která se poznává se svým budoucím manželem, začíná přicházet na chuť automobilismu a postupně se vypracuje na nejlepší závodnici své doby, hraje Natálie Tichánková. Jejím alter egem je Vlasta Hartlová ztvárňující paní Junkovou, tedy Elu v pozdějším věku. „Obě dvě pak společně prožívají zásadní životní okamžiky včetně toho asi nejtěžšího, kterým je rozhodnutí, zda ukončit závodní kariéru, nebo v ní pokračovat. Dvě Elišky nám dávají jedinečnou možnost nahlédnout do vnitřních konfliktů ženy, jejíž temperament a náhled na život se absolutně neslučovaly s dobou, do které se narodila,“ sdělil Roman Vencl.

„Přál bych si, abychom prostřednictvím našeho představení dostali odkaz Elišky Junkové do širšího povědomí nejen Olomoučanů, protože si rozhodně zaslouží nebýt zapomenuta. Věřím, že se nám to s kolegy, kteří všichni vzali svůj podíl na tomto novém díle zodpovědně, podaří,“ uzavírá Roman Vencl. (red)

Poslat nový komentář