Volání na čísla, které začínají osmičkou, se prodraží

Volání na čísla, které začínají osmičkou, se prodraží
ilustrační foto internet

 

Stále více společností používá jako kontaktní telefony takzvané bílé nebo modré linky. Tedy čísla, která začínají osmičkou, ale volání na ně nejenže není zdarma, ale navíc se ani nezapočítává do volných minut v tarifech operátorů. Řadu lidí pak při pohledu na účet za telefon čeká nepříjemné překvapení. 

Telefonní čísla začínající osmičkou mohou být takzvanými zelenými (800), modrými (81, 83, 843, 844, 845, 846) či bílými (840, 841, 842, 847, 848, 849) linkami. Pro spotřebitele často bývá problém se ve spletité džungli specifických telefonních linek vůbec vyznat. „Lidé obvykle nevědí, že modré a bílé linky jsou zpoplatněné. Společnosti je hojně využívají ke kontaktu se zákazníky a veřejností, ale nemají přitom povinnost uvádět u takového telefonního čísla informaci, jaká je sazba volání u toho kterého operátora,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.  Bezplatné je pouze volání na telefonní čísla začínající „800“ (zelené linky), u ostatních čísel začínajících osmičkou, takzvaných barevných linek, platí zvláštní pravidla. Řada společností přestala své kontaktní linky provozovat jako bezplatné na zelené lince z důvodu vysokých provozních nákladů a přesunula je na čísla modrých nebo bílých linek. Mnoho klientů je pak rozzlobeno údajně nesprávným vyúčtováním volání na číslo začínající osmičkou. Ovšem reklamace mnohdy není na místě, jako v případě Jany N. "Volala jsem do ČEZu na číslo 840. Párkrát mi operátor vypadl takže jsem musela volat znovu a znovu popsat problém. Když mi přišel účet za telefon, málem mě ranila mrtvice. Kvůli slavné energii jsem provolala navíc dost korun," zlobí se pětasedmdesátiletá důchodkyně. Bílé linky mají jediné číslo platné po celé České republice. Provozovatel platí operátorovi za přidělení a zajištění související infrastruktury.  U modrých linek jsou náklady sdílené. Provozovatel platí svému operátorovi za přidělení čísla včetně zajištění související infrastruktury i za každý jednotlivý hovor. Spotřebitel by měl tedy platit cenu nižší než při volání na pevnou linku. „V současné době jsou však ceny účtované operátory za tyto hovory významně vyšší a pro spotřebitele velmi netransparentní, protože se u jednotlivých operátorů liší. Navíc obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání,“ kritizuje stávající stav Lukáš Zelený. dTest vyzval Český telekomunikační úřad, aby přijal potřebná opatření k nápravě situace. (zdroj dTest.cz) 

Poslat nový komentář