Dráhy musí vracet peníze, i když za zpoždění nemohou. U nás ovšem ne

Dráhy musí vracet peníze, i když za zpoždění nemohou. U nás ovšem ne
ilustrační foto internet

Podle Soudního dvora EU ani takzvaný zásah vyšší moci není důvodem, proč by cestující ve vlakové dopravě neměli mít nárok na kompenzace za zpoždění. Železniční dopravci v celé Evropské unii proto nemohou ve svých obchodních podmínkách vylučovat proplácení kompenzací v případě, že za zpoždění může třeba bouřka, spadlý strom, sesuv půdy nebo stávka. Tedy všichni, kromě českých.

Podle evropské legislativy mají cestující při zpoždění trvajícím jednu až dvě hodiny nárok na vrácení nejméně čtvrtiny ceny ze zakoupené jízdenky, při delším zpoždění musí dopravce vracet minimálně polovinu ceny.

V Česku platí nařízení EU o kompenzacích za zpoždění zatím jen na mezistátní spoje. Na ty vnitrostátní si totiž vláda Jana Fischera v roce 2009, kdy nařízení v EU začalo platit,vyjednala odklad do prosince 2014. Ministerstvo dopravy to vysvětlovalo tím, že v České republice probíhá modernizace železniční sítě. "Nemalá část zpoždění je tak způsobena probíhajícími stavebními prácemi. Proto by kompenzace nespravedlivě přešly k dopravcům," zdůvodnil tehdy Fišer.

"Vzhledem k faktu, že většinu železničních spojů na území republiky stále zajišťují České dráhy, jimž patří i síť železnic, je to poněkud tristní. Kdyby za zpoždění musely vracet lidem peníze, zcela jistě by jich hodně ubylo," nechala se slyšet Štěpánka H., který denně dojíždí vlakem do Olomouce. "Zpoždění jsme nabrali nejednou, jenže já pak už nemám čas se někde dohadovat. Práci mám na druhé straně Olomouce a samozřejmě mou jedinou starostí je dostat se tam co nejrychleji," řekla PvNovinkám.

Tak uvidíme, zda se situace v drážní dopravě lednem 2015 zlepší. (ber)   

Poslat nový komentář