zimní údržba

Plán zimní údržby je odsouhlasen

ilustrační foto pixabay

Rada města na svém jednání odsouhlasila Plán zimní údržby na letošní zimu. Pro účely schváleného plánu zimní údržby se zimním obdobím rozumí doba od 1. listopadu 2023 do 31. března 2024. Plán zimní údržby je pravidelně zveřejňován na webových stránkách města Prostějova, a to jak jeho textová část Plán zimní údržby - Prostějov (prostejov.eu), tak i v podobě mapy Mapový portál - Prostějov (prostejov.eu)

„Plán je zpracován tak, aby v I. pořadí důležitosti byly zprovozněny úseky místních komunikací, na kterých je vedena městská hromadná doprava, včetně hlavních tahů na komunikacích v majetku města. Dále jsou v prvním pořadí úseky chodníků s velkou frekvencí pohybu obyvatel a zastávky MHD. Následně jsou ve II. a III. pořadí důležitosti zprovozněny ostatní komunikace, chodníky, aleje, přechody pro chodce a ostrůvky.

ŘSD uvedlo do provozu nový portál. Zobrazuje pohyb vozidel zimní údržby

Ilustrační foto MD ČR

Webový portál je určený pro veřejnost za účelem informování o aktuálně prováděné zimní údržbě. Zobrazuje aktuální polohu vozidel zimní údržby a poskytuje aktuální informace o čase posledního provedeného ošetření u jednotlivých dálnic a silnic I. třídy.

Na portále jsou na mapě ČR vykreslovány trasy a jednotlivá vozidla. Barva trasy je ovlivněna časovým intervalem posledního ošetření. Typ vozidla představuje typ údržby. Kliknutím na ikonu vozidla se zobrazí detail jízdy identifikující orientaci vozidla a činnost údržby. Silnice, která není barevně označena, nebyla v posledních 6 hodinách ošetřena.

Ředitelství silnic a dálnic má připraveno na zimní údržbu 201 sypačů a 662 řidičů

ilustrační foto

Začátkem listopadu bude zahájena sezóna zimní údržby na dálnicích a silnicích I. třídy. Během letošní zimy se o průjezdné komunikace bude starat v rámci SSÚD ŘSD 793 našich zaměstnanců. Do připravených směn je zařazeno celkem 662 řidičů a 131 dispečerů. Další kapacity, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem.

ŘSD musí i při silném sněžení zajistit vlastními pracovníky průjezdnost více než tisíc kilometrů dálnic v celé ČR. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy údržby dálnice (SSÚD). Na jedno SSÚD připadá přibližně 50 km dálnice. Zbývající úseky dálnic a silnice I. třídy udržují dodavatelské firmy na základě smluv uzavřených s ŘSD.

Plán zimní údržby místních komunikací je aktualizován

ilustrační foto MMP

Zimní čas se blíží a radní proto, na svém posledním jednání, odsouhlasili aktualizovaný Plán zimní údržby na období 2022 –2023. Plán zimní údržby zpracovala společnost FCC Prostějov, s.r.o., na základě Smlouvy pro správu, opravy a údržbu místních komunikací ve městě Prostějov.

„Plán je zpracován tak, aby v I. pořadí důležitosti byly zprovozněny úseky místních komunikací, na kterých je vedena městská hromadná doprava (dále jen MHD), včetně hlavních tahů na komunikacích v majetku města, dále úseky chodníků s velkou frekvencí pohybu obyvatel a zastávky MHD. Následně jsou ve II. a III. pořadí důležitosti zprovozněny ostatní komunikace, chodníky, aleje, přechody pro chodce a ostrůvky.

Údržba v Olomouckém kraji čeká na zimu, vzkazuje ŘSD

ilustrační foto ŘSD

Zákon stanoví termín zimní údržby pro Ředitelství silnic a dálnic ČR od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Datum hlavní činnosti nejen sypačů odpovídá každoročně specifikovanému Plánu zimní údržby, podle kterého se jednotlivé dispečinky orientují. Letos projevy zimy zatím nepřichází, což neplatí o minulé sezóně, kdy bylo jen krajskou Správou Olomouc vynaloženo na údržbu v zimním i mimozimním období rekordních cca 46,6 milionu Kč bez DPH. Sluneční svit aktuálně nenapovídá podobné vysoké investici pro letošní rok, ale zbývá ještě dost času na možný opak.

Pro případ příchodu mrazů má ŘSD ČR v Olomouckém kraji připraveno dostatek vybavené techniky včetně posypového materiálu. Údržbu dálnic D1, D46 a částí D35 a D48 provádí SSÚD Ivanovice na Hané, SSÚD Kocourovec, SSÚD Mankovice a SSÚD Ostrava. Tato střediska správy a údržby dálnic mají připraveno k dispozici 48 sypačů s radlicí, 10 nakladačů, 6 sněhových fréz a k tomu přes 14 tisíc tun posypové soli.

Kraj má plán na zimní údržbu silnic. Z jejího rozsahu neslevil

ilustrační foto

Správa silnic Olomouckého kraje představila plán údržby na zimní sezónu. Sypače a pluhy budou opět obsluhovat tisíce kilometrů krajských cest s výjimkou většiny vozovek první třídy, které spadají do kompetence ŘSD.

„Krajští silničáři se musí postarat zhruba o 2 900 kilometrů silnic, které spadají do majetku Olomouckého kraje. Přibližně dvě třetiny ošetřují chemicky, zbytek posypem,“ uvedl Michal Zácha, náměstek Olomouckého kraje pro oblast dopravy.

Zimní údržba se nebude provádět pouze na sto devadesáti kilometrech silnic nižších tříd. Z rozsahu údržby ale hejtmanství neslevilo – jde totiž o stejnou kilometráž jako v minulých letech. Mezi neudržované cesty spadají pouze vozovky málo využívané a ty, které vedou do míst, kam současně směřují jiné silnice.

Plán údržby místních komunikací je na tuto zimu sestaven

ilustrační foto FCC group

Nadcházející zimní období vyžaduje obnovu plánu zimní údržby komunikací města, radní proto na svém jednání probírali nový plán pro údržbu místních komunikací.

„Plán zimní údržby zpracovala společnost FCC Prostějov, s.r.o. a je zpracován tak, aby v I. pořadí důležitosti byly zprovozněny úseky místních komunikací, na kterých je vedena městská hromadná doprava, včetně hlavních tahů na komunikacích v majetku města, dále úseky chodníků s velkou frekvencí pohybu obyvatel a zastávky městské hromadné dopravy,“ nastínil 1. náměstek primátora Jiří Pospíšil, který doplnil další pořadí důležitosti údržby:

Kraj nebude udržovat silnice první třídy, ačkoli to chtěl

Ilustrační foto http://www.tatra.cz

Poprvé v historii Olomouckého kraje nebude krajská správa silnic během zimy udržovat komunikace I. třídy. Stát si na zajištění této služby nově vybral společenství tří soukromých firem. Hejtmanství takový postup kritizuje.

„Jsem sice zastáncem hospodárnosti, ale ne takové, která odporuje zdravému rozumu. Vždyť úseky silnic I. třídy teď naše sypače pouze projedou se zdviženými pluhy, aby se po nich mohly dostat na komunikace nižších tříd, které už udržovat mohou,“ řekl hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk.

Silničáři už kvůli této změně přepracovali systém okruhů, na kterých tradičně zimní údržbu prováděli. Z původních sedmaosmdesáti jich zůstalo třiasedmdesát.

Plán zimní údržby silnic v Olomouckém kraji už má jasnou podobu

ilustrační foto mucl.cz

Správa silnic Olomouckého kraje bude v nadcházejícím zimním období pečovat o téměř tři tisíce tři sta čtyřicet kilometrů silnic II. a III. třídy. Na základě smlouvy o zajištění údržby vybraných komunikací se pak postará také o více než 410 kilometrů silnic I. tříd.

„Plán zimní údržby bude platit od letošního 1. listopadu až do 31. března 2017. V porovnání s předchozím rokem se až na drobné korekce nezměnil. Co se týká rozsahu udržovaných silnic, pouze komunikace I/48 bude od křižovatky s I/47 u Bělotína nově udržována pracovníky Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl Jiří Rozbořil, hejtman Olomouckého kraje.

Správa silnic Olomouckého kraje udržuje chemicky více než 2 100 kilometrů vozovek, inertně přes 1 000 kilometrů a dalších 105 kilometrů pluhováním.

Chodníky a silnice jsou ošetřovány podle plánu, zní z radnice

ilustrační foto MMP

Na webu města Prostějova se objevil dotaz týkající se údržby chodníků. Tazatel poukazuje na fakt, že všechny byly dnes ráno jako kluziště, včetně těch na hlavních cestách. Postupuje se podle plánu, odpovídá magistrát.

„Kde byli dnes ráno radnicí protěžovaní pracovníci společnosti .A.S.A.? Přestože předpověď upozorňovala na možnost náledí, prostějovské chodníky jsou jako kluziště. U "vedlejších" ulic to lze předpokládat, ale když nejsou schůdné ani hlavní ulice - Dolní, Svatoplukova, Vrahovická, zřejmě něco není v pořádku. A to, že jsem nepotkal mezi šestou a sedmou hodinou ranní ani jeden mechanismus, který by chodníky ošetřoval, to jen umocňuje. Přijme radnice nějaká opatření, aby se tato katastrofální situace neopakovala,“ ptá se Vojtěch Dokoupil.