Správné vybavení kola a cyklisty je věda!

Správné vybavení kola a cyklisty je věda!
ilustrační foto

Letní období stále víc láká k projížďkám a cestám na kole. Lidé vyrážejí nejen do zaměstnání, ale také na cyklotoulky do přírody. Na silnici na ně číhá nejedno nebezpečí. Pokud nebudou správně vybaveni, půjde jak o zdraví, tak také o obsah peněženky. Jak na to, poradí mluvčí krajské policie Irena Urbánková.

„Nejčastějším problémem jsou nedostatky v osvětlení jízdních kol za snížené viditelnosti. Jen za první pololetí letošního roku řešili prostějovští policisté porušení zákona, ze strany cyklistů, v padesáti případech. V tomto počtu jsou zahrnuty i jiné přestupky, kterých se cyklisté dopouštějí,“ nastínila Urbánková.

Co má být ve správném vybavení jak kola, tak cyklisty?

Tady mluvíme o vybavení povinném, vybavení pro jízdu za snížené viditelnosti a vybavení doporučeném. Do vybavení povinného patří dvě na sobě nezávislé účinné brzdy, zadní červená a přední bílá odrazka, stejně tak oranžové odrazky na obou stranách pedálů a na paprscích kol. Vyžadujeme také zaslepení konců řídítek, zakončení ovládacích páček musí být obaleny materiálem pohlcujícím energii a matice nábojů kol, pokud nejsou křížové nebo rychloupínací, musí být uzavřené. Do vybavení pro jízdu za snížené viditelnosti čítáme přední světlomet bílé barvy, zadní červená svítilna a zdroj proudu – dynamo. No a nakonec je to výbava doporučená, což je jasně znějící zvonek, blatníky a kryt řetězu. Pravidla silničního provozu sice po osobách starších 18 let nevyžadují používat při jízdě na kole ochrannou cyklistickou přilbu, ale cyklista by měl sám zvážit její používání. Téměř v polovině případů při pádu z kola je totiž poraněna hlava.

Jaké sankce cyklistům hrozí?

Sankce vychází ze zákona. V případě nedostatečného vybavení jízdního kola, může být v blokovém řízení na místě uložena pokuta ve výši až dva tisíce korun.

Jaké úrazy jste už při nedostatečném vybavení zaznamenali?

Statistika se k tomuto konkrétnímu ukazateli nevede. V roce 2012 na prostějovském teritoriu šetřili policisté celkem 656 dopravních nehod - jedná se takzvané velké nehody. Z tohoto počtu se stali cyklisté účastníky nehod v 72 případech a ve 28 případech nehodu zavinili. Následky, zejména pokud dojde ke střetu s motorovým vozidlem, bývají pro ně často závažné. Z celkového počtu sedmi úmrtí, v roce 2012, se ve dvou případech jednalo o cyklisty.

Probíhají na silnicích ze strany policie kontroly?

Kontroly cyklistů probíhají nepravidelně během výkonu služby, při dohledu nad BESIP a z hlediska prevence na vybavenost jízdního kola a viditelnost cyklistů při preventivních akcích.

A nějaká rada na závěr?

Bylo by jich hodně, krom dodržování stanovených povinností snad pár na konec. Buďte ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu, chraňte si hlavu před zraněním, nezapomeňte včas rozsvítit světlo. Oblékejte si barevné a světloodrážející oblečení.  Bezpečnostní prvky na jízdním kole jsou nezbytné pro zaručení dobré viditelnosti. Pamatujte, reflexní doplňky v každém případě zvyšují bezpečnost cyklistů na silnicích.

Děkuji za rozhovor. (kaa)

Ilustrační foto: archiv

Poslat nový komentář