Jak přežít covidovou situaci a nezbláznit se? Pět "S" doktorky Sovové z FN Olomouc

Jak přežít covidovou situaci a nezbláznit se? Pět "S" doktorky Sovové z FN Olomouc
Foto Fakultní nemocnice Olomouc

Déle než půlrok se naše společnost potýká s epidemií koronaviru, kterou provází řada restriktivních opatření, který mají zpomalit její šíření. Ve Fakultní nemocnici Olomouc na Klinice tělovýchovného lékařství a kardiovaskulární rehabilitace proto vznikl projekt „Pět S“.  Projekt představila přednostka profesorka Eliška Sovová.

„V mediích nečteme ani neslyšíme nic pozitivního, máme z toho pocit, že nevíme, kde je pravda, že nám možná někdo lže nebo aspoň neříká celou pravdu. To pak vede ke vzniku různých konspiračních teorií, kdo vlastně za tuto situaci může. A všichni se bojí, ten více, jiný méně. Někdo od března prakticky nevyšel z domu, takže máme na klinice v péči třeba čtrnáctileté dítě, které za tři měsíce „covidu“ přibralo 16 kilogramů,“ uvádí jeden z odstrašující případů doktorka Sovová.

Podle Sovové může být i současná pandemie v určitém úhlu pohledu pozitivní. „Může nám ukázat, že jsme se přestali věnovat vlastnímu zdraví, že čekáme jen na to, co nám kdo doporučí nebo co za nás udělá autorita. Že jsme přestali vnímat signály našeho těla, které nám krásně říká, co je špatně a že to máme nějak změnit,“ říká. Proto vznikl projekt Pět S, který zahrnuje Spánek, Stravu, Sport, Stres a Stop kouření.

Spánek

Spěte alespoň šest až osm hodin denně. Dostatečný spánek má blahodárný vliv na váš organismus.

„Během dne si udělejte čas na spánek, jídlo, práci a sociální kontakt. Tyto činnosti jsou důležité pro zachování biologických hodin. Nevyhýbejte se dennímu světlu – roztáhněte záclony, jděte ven do přírody. Hodinu před usnutím se uvolněte a relaxujte. Ráno vstávejte v pravidelnou hodinu,“ radí Eliška Sovová.

Strava

Pět porcí ovoce a zeleniny denně a dvě porce ryby týdně zajistí dostatečný příjem vitamínů a tělu prospěšných látek, minerálů a vlákniny. Omezte náhražky a průmyslově vyráběná dochucovadla. Vaše střeva vám poděkují a účinně pomůžou v boji s infekcí.

Sport

Snažte se nachodit deset tisíc kroků denně. Nejlépe v přírodě. Ve zdravém těle zdravý duch – endorfiny vyplavené do krve zlepší vaši psychickou pohodu a odolnost.

Stres

Chronický stres snižuje imunitu. Podle dostupných studií pociťuje v době pandemie COVID-19 kolem 35 procent z nás psychický distres (negativní stres), 16–28 procent pak anxietu a deprese. “Denně věnujte aspoň hodinu sami sobě, dělejte to, co máte rádi. Usmívejte se a mějte se rádi. Udržujte sociální kontakty. Nestěžujte si, stěžování odčerpává energii, kterou můžete potřebovat jinde. Zkuste relaxaci, dechová cvičení, jógu. Běžte do přírody, která je mocný antistresor. Domácí zpěv, poslech hudby, čtení oddechové literatury, pohoda u šálku kávy, nákup něčeho hezkého – každý si přidejte to svoje, co vám dělá dobře,“ přidává pár tipů profesorka Sovová.

Stop kouření

Na následky kouření umírá na světě ročně osm milionů lidí. Příčinou jsou zejména kardiovaskulární onemocnění, nemoci plic, nádory, diabetes a vysoký tlak. Kouření je také rizikovým faktorem pro těžká onemocnění a úmrtí na respirační infekce.

Více o projektu „Pět S“ a Klinice tělovýchovného lékařství a kardiovaskulární rehabilitace Fakultní nemocnice Olomouc najdete na webových stránkách kliniky. (red)

Poslat nový komentář