mašinka

Mašinka od nádraží si užívá pozornosti v Lužné

Foto František Kaplan

Historická lokomotiva, která byla roky umístěná na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostala nový domov v roce 2017. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv je umístěn v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka, kde ho zrestaurovali.

Malá lokomotiva byla vyrobenou v roce 1889. Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté lokomotivu určenou k sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech nadšení železničáři. Před prostějovské nádraží byl stroj umístěn v září roku 1980. Za téměř 40 let byla několikrát cílem útoků vandalů. Stroj nevyčíslitelné historické hodnoty je jediným zachovalým exemplářem této řady. Nejen proto se České dráhy rozhodly, že stojí za záchranu.

Hvězda na mašinku historicky patří, vzkazuje František Kaplan

Foto František Kaplan

O tom, že prostějovská mašinka se po čtyřleté náročné restauraci přestěhuje z dílny do veřejné expozice Muzea ČD v Lužné u Rakovníka, PvNovinky informovaly před několika dny. Redakce následně zaznamenala diskuzi, týkající se hvězdy, která je na ní umístěna. S dotazem stran jejího možného odstranění jsme oslovili pracovníka muzea Františka Kaplana.  

"Parní lokomotivy vyrobené po roce 1948 měly hvězdu již z výroby a jelikož parní provoz končil rokem 1980, hvězdu nosily celou svoji kariéru. Těm, které byly vyrobeny dříve, byla následně hvězda přidána, tak jako v případě té vaší. Dělat v současnosti, jako že tam nikdy nebyla, je holý nesmysl," říká František Kaplan s tím, že když muzeum lokomotivu restauruje, v  okladech musí  uvádět, do jakého období se upravuje její vzhled. "Pokud je to do období z konce provozu, je hvězda zdůvodnitelná.

Mašinka od nádraží už má nový kabátek, vzkazují z Lužné

Foto František Kaplan

Historická lokomotiva, která byla roky umístěná na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostala nový domov v roce 2017. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv je umístěn v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka, kde ho zrestaurovali. V expozici bude k vidění už letos, sdělil PvNovinkám František Kaplan.

Malá, původně lokálková lokomotiva, byla vyrobenou v roce 1889. Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté lokomotivu určenou k sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech nadšení železničáři.

Pamatujete? Mašinka od nádraží

ilustrační foto ČD

Historická lokomotiva, která byla roky umístěná na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostala nový domov v roce 2017. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv je umístěn v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka, kde ho restaurují a následně vystaví v expozici. 

Před prostějovské nádraží byl stroj umístěn v září roku 1980. Za téměř čtyřicet let, kdy se lokomotiva stala už zažitým symbolem přednádražního prostoru, byla ale několikrát cílem útoků vandalů. Naposledy na místo, kde dříve stával topič, někdo hodil zapálený hadr a naštěstí došlo jen k malému požáru. Stroj, který je sice nepojízdný, ovšem jeho historická hodnota je nevyčíslitelná, je jediným zachovalým exemplářem této řady a nejen proto se České dráhy rozhodly, že stojí za záchranu.

Prostějovská mašinka odjela před třemi roky. Na její opravě se stále pracuje

Foto ber, Muzeum ČD

Za pouhý měsíc to jjiž budou tři roky, co se od hlavního prostějovského nádraží odstěhovala malá parní lokomotiva 310.127. Mašinka, která je jediným zachovaným strojem své řady, putovala do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. PvNovinky se informovaly o jejím současném stavu přímo u zdroje. 

„Opravu provádí ve svém volném čase mistr pro opravy vozidel našeho oddělení oprav Michal Šorel. Tou hlavní náplní prací v současnosti stále zůstává odstraňování starého nátěru. Byla opravena podlaha v budce lokomotivní čety, její poškozené a chybějící části jsou již nahrazeny. V průběhu minulých víkendů se pan Šorel soustředil na odstranění nátěrů na pojezdu z levé strany lokomotivy. Protože jsou zde povrchy a jednotlivé části velmi členité, probíhá odstranění nátěru pomocí jehlové oklepávačky poměrně pomalu, neboť je nutno opracovat každý centimetr čtverečný povrchu.