Štědrý večer

Vánoce s PvNovinkami. Skořápkové lodičky

ilustrační foto pixabay.com

S Vánocemi je spjato mnoho zvyků a tradic, mezi něž se řadí i pouštění lodiček ze skořápek vlašských ořechů. Podle tradice plavba lodičky se zapálenými svíčkami dokáže předpovědět naši budoucnost či odpovědět na věc, kterou chceme znát. Lidé ale musí dodržet několik pravidel. V první řadě je zapotřebí, aby si každý, kdo chce předpovědět budoucnost, vyrobil lodičku sám a sám ji i položil na vodní hladinu.

Štědrý večer naši předci považovali za nejmagičtější večer v roce. Věřili, že působení přírodních živlů je mnohem silnější než jindy. Hlavní roli ve vánočním věštění přitom hrála voda, díky své očistné a léčebné moci. Ořech byl zase v lidové kultuře chápán jako symbol síly, bohatství a úspěchu. Svíčka symbolizuje oběť, dává své světlo jiným a sama se přitom spaluje.

 

Jak připravit lodičku

Štědrý den u hasičů v Olomouckém kraji byl plný zásahů. U nehod, požárů i vrtulníku

Foto HZS Olomouckého kraje

Téměř dvě desítky událostí na Štědrý den evidují hasiči v Olomouckém kraji, pestrostí zásahů v podobě technických pomocí, zásahů u dopravních nehod či požáru i pomoci kolegům jiných složek IZS, se nijak neodlišuje od běžných všedních dnů.

Za zmínku například stojí zahoření v kuchyni rodinného domku v Tučíně na Přerovsku, obyvatelům se požár z větší části podařilo uhasit samostatně, dohašení a kontrolu po požáru zde poté řešily jednotky profesionální z Přerova, za dobrovolné hasiče z Radslavic, Tučína a Přerova. Náročnější zásah likvidovali také hasiči v Mohelnici po zahoření trafostanice, sloupu a okolní technologie. K likvidaci bylo nutné využít několika speciálních hasicích přístrojů.

Tip nejen na Štědrý den. Návštěva ZOO Olomouc

ilustrační foto ZOO Olomouc

Olomoucká ZOO připravila pro návštěvníky na Štědrý den po léta oblíbený dárek v podobě dětského vstupného pro všechny příchozí.

„V areálu návštěvníky, věříme, potěší instalace, které se letos rozrostly o scény z předních českých vánočních pohádek. Inspirovali jsme se zájmem návštěvníků u Večera duchů a snažili se vytvořit pohádky tak, aby se návštěvníci cítili jako jejich součást a vznikly pro ně fotokoutky. Kupříkladu s čertem v houpacím křesle s demižonem v ruce bych měnil hned,“ dodává s úsměvem pracovník marketingového oddělení Milan Kořínek.