Agrostroj

TORON SP. První samojízdná československá řezačka se narodila v prostějovském Agrostroji

Foto archiv ber

 

Dnes se podíváme do historie prostějovského průmyslu. Mezi nejznámější výrobce na československém trhu samojízdných řezaček patřil německý Fortschritt se svým modelem E 281 a československý Agrozet Prostějov s modelem Toron SP8 – 049.

Agrostroj Prostějov vyráběl tažené a samojízdné sklízecí řezačky. Samojízdné modely, u kterých později zlidověl název Toron, se na trhu začaly objevovat v druhé polovině minulého století do začátku devadesátých let. Za dobu výroby vzniklo několik modelů a modifikací samojízdných sklízecích řezaček. Stroje se vyvážely i do zahraničí. Tehdejší „konkurencí“ byly řezačky od německého výrobce Fortschritt a Claas, sovětské řezačky KSzK nebo americký Hesston či John Deere.

Pamatujete? Agrostrojácké malotraktory

Ilustrační foto ber

Jeden z nejoblíbenějších malotraktorů mezi drobnými zemědělci, chalupáři a zahrádkáři je TZ-4K-14. Malotraktor, který spatřil světlo světa v roce 1975 v prostějovském Agrostroji, se dočkal slávy i mimo Československo.

Originální konstrukce a parametry poskytovaly stroji, který je dodnes ceněným pomocníkem, nebývalé vlastnosti. Dočkal se ale i mnoha domácích úprav.

Malotraktory se v Agrostroji (či Agrozetu) vyráběly od roku 1955 a na trhu byly po dobu 70., 80. a 90. let 20. století. Dnes lze použitý kus koupit i za sto tisíc korun. (ber)

V Agrostroji před 50 lety vyvinuli unikátní kombajn. Skončil v zapomnění

Foto https://danhel.cz/

V prostějovském Agrostroji vyvinuli nový kombajn SM 500, který svými parametry patřil ke světové špičce. Vyrobili však jen tři kusy. Dokumentace pak putovala do tehdejší NDR, kde skončila v zapomnění.

Když se po Vítězném únoru a následné kolektivizaci rozoraly meze a začalo se po sovětském vzoru pěstovat obilí a jiné plodiny ve velkém, nastala potřeba používat sklízecí mlátičky, lidově řečeno kombajny. A jaké jiné bychom měli používat než pochopitelně sovětské? Ty však byly velmi poruchové, a tak v prostějovském Agrostroji vyvinuli v roce 1968 kombajn svůj, SM 500. Na svou dobu neměl ve světě konkurenta.

Cesta kolem bývalého Agrostroje je pro cyklisty tabu

ilustrační foto

 

Před časem jsme v PvNovinkách informovali o cestě kolem zdi bývalého Agrostroje. Stezka, vedoucí z křižovatky Barákovy a Českobratrské k přejezdu ve Vrahovické, je pro cyklisty uzavřena. Důvod je podle odboru dopravy jediný.

„Komunikace je pro cyklisty uzavřena, protože signalizační zařízení železničních přejezdů ve Vrahovické a Českobratrské ulici není nasměrováno k cyklistům jedoucím po cyklostezce a ti nejsou upozorněni na blížící se vlak,“ sdělil vedoucí odboru dopravy Miroslav Nakládal s tím, že jde o stanovisko Správy železniční dopravní cesty. .

Pro cyklisty by cesta mohla být zprůjezdněna v okamžiku, kdy by zde byla dobudována signalizace. „Tu by muselo nechat vybudovat město,“ dodal Nakládal s tím, že investice se pohybuje kolem 700 tisíc korun.

Smrtící překážce chybí označení

ilustrační foto

 

S upozorněním na závažný problém se na PvNovinky obrátila radní Milada Sokolová. O pomoc s odstraněním nebezpečí na stezce u zadní zdi Agrostroje ji požádali sousedé.

„Pořádala jsem letos sousedskou sešlost, kde jsem obyvatele naší čtvrti upozornila, že pokud by věděli o nějakém problému, ráda s jeho vyřešením pomohu,“ vysvětlila radní. Stalo se tak již v několika případech. Podnět z poslední doby, který jí zaslal pan Radek, je natolik závažný, že ho poskytla tisku.